خلاصه ماشینی:
الازونیس به تأثیر عوامل مخرب بر موسیقی ایران پرداخته و نتیجهگیری خود را مبتنی بر این موضوع کرده است که هویت ملی ایرانیان همواره با جنگ و بیثباتی همراه بوده است،این امر موجب بدبینی آنان به شرایط حاکم شده و تأثیر سوئی نیز بر موسیقی ایرانی گذشته است.
وی برخلاف اکثر مورخان که موسیقی ایرانی را متأثر از موسیقی یونانی برشمردهاند و این امر را میتوان به غرضورزی و عدم آگاهی مربوط کرد، معتقد است: «احتمالا مبادلات موسیقایی نیز طی ارتباط بین ایران و یونان صورت گرفته است.
با اینکه تلاش نویسنده در ارتباط دادن بررسی حوزههای فرهنگی و تاریخی و رابطهای آن با شناخت بهتر موسیقی ایرانی قابل درک است،اما میتوان از این زاویه نیز به موضوع نگریست که شناخت صحیح موسیقی هر کشوری به دلیل نقش اساسیای که در شکلپذیری فرهنگ دارد،میتواند شناخت جامعه را نیز درپی داشته باشد.
وی با اشاره به این ویژگی عمدهی موسیقی ایرانی،به بحث ردیف موسیقی ایرانی پرداخته و سعی میکند علاوه بر معرفی موسیقی دستگاهی ایران ارتباط آنها را با بداههنوازی نیز به خواننده ارائه دهد.
در مبحث قطعات ضربی،چهار مضراب،پیش درآمد،رنگ و کرشمه که با نمونههایی همراه با آوانویسی ارائه شدهاند،گرچه نویسنده عمدهی توجه خود را به بررسی و تحلیل قطعات موسیقایی اختصاص داده است، اما به نظر میرسد تا حد قابل توجهی به شناخت و فهم مناسبی از ماهیت موسیقی سنتی ایران و ارتباط ریتم و دیگر عوامل شکلدهندهی یک قطعهی موسیقی رسیده است.