خلاصه ماشینی:
"از دوستان ایرانی او نقل شده است که وی پس از بازگشت به انگلستان وسائل کشیدن تریاک را با خود داشته و از آنها استفاده میکرده است اما روشن نیست که وی مرتبا تریاک میکشیده یا گهگاه هنگام معاشرت با برخی از دوستان ایرانی به کشیدن تریاک میپرداخته است؟ تریاک در نظم و نثر پارسی در نظم و نثر پارسی از قرن چهارم هجری به بعد واژه افیون و تریاک را مشاهده میکنیم چنانکه فرخی شاعر اواخر قرن چهارم و اوائل قرن پنجم میگوید: گردان گردند پیش میر به میدان سست چو مستی که خورده باشد افیون و شیخ فرید الدین عطار شاعر قرن ششم هجری میفرماید: عقل کل در حسن او مدهوش شد کز لبش در باده افیون میکند از اعتیاد شاعران و نویسندگان ایرانی که قبل از دوران صفویه میزیستهاند اطلاع درستی در دست نداریم.
برخی از شاعران خود به استعمال افیون اشاره کردهاند ولی این اشارات دلیلی بر اعتیاد آنها نیست و با استناد به سخن آنان نمیتوان حتی مصرف گهگاهی تریاک را به آنان نسبت داد به عنوان مثال باید از حافظ نام برد که در یکی از غزلهای خود به نوشیدن شراب ممزوج با افیون اشاره میکند: ساقی اندر قدحم باز میگلگون کرد درمیکهنهء دیرینهء ما افیون کرد این قدح هوش مرا جمله به یک بار ببرد این میاین بار مرا پاک ز خود بیرون کرد در زمان صفویه که خوردن مواد مخدر در ایران و به ویژه در دربار رواج داشت تذکره نویسان به اعتیاد شاعران نیز اشاره کرده گاه به تفضیل قلم فرسائی کردهاند."