خلاصه ماشینی:
"با طرح این سؤال که براستی چرا در جامعه فرهنگی ما،ادبیات تربیتی مترادف با ادبیات تعلیمی و آموزشی فرض شده است؟ البته این یک اشتباه فاحش و یک غلط مصطلح و رایج است،اما دلیل اصلی شکلگیری این ذهنیت و باور نادرست را میتوان وجود بینش تاریخی از تعلیم و تربیت و مصداق عینی از نظام تعلیم و تربیت(سیستم رایج آموزش و پرورش)دانست که اذهان را به سمت این پیش فرض و قضاوت نادرست رهنمون میشود که علوم تربیتی،مترادف با آموزش است.
اما آنچه میتواند زمینه توازن و تعادل را در کودکان فراهم آورد و به حفظ بهداشت روانی و شرایط رشد آنها کمک کند،توجه به عامل و زمینههای درونی،یعنی احساسات،عواطف و همه شیوههایی است که به بلوغ عاطفی و حسی کودکان کمک میکند و در رأس آنها،فرصت بیان خویشتن و بروز تواناییها و ذوقها و کششهای درونی کودکان قرار دارد."