خلاصه ماشینی:
استاد در طول تاریخ برداشتهای گوناگونی از نقش اسب شده است،دربارهی اسب و نقش آن در آثارتان بفرمایید؟ همانطورکه میدانید اسب است که به بشریت و طبیعت از هر لحاظ و جنبهای خدمت کرده است،حالات اسب،آهو،و چهارپایان در طراحی و نقاشی خیلیخیلی کاربرد دارند و این هنر نقاش است که چگونه از این حرکات و حالات جهت آرایش و زیبایی کار خود استفاده کند.
استاد دربارهی تابلوی طبیعت وحش که اخیرا به موزه هدیه دادهاید و در کتاب ایتالیا نیز آمده است،اشاره بفرمایید؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) رنگینکمان،2/50*4/75،1365 در این تابلویی که شما میگویید اسبی دیده میشود که گرفتار شده است،ولی در عین حال به ضعیفان کمک میکند،اگر خوب نگاه کنید اسبی را میبینید که سعی میکند نه تنها خود را،بلکه بقیه آنها را، حیواناتی مثل آهو که در چنگال شیر اسیر است یا در قسمت دیگر اژدها یا هرچیز دیگر را از این مخمصه نجات دهد.
تابلوی برای زیستن،گویی روایتی چشمنواز و دلانگیز از نیستان مولوی،عالم مثل افلاطونی،و وحدت وجود ابن عربی است،و شما نیز قطعا برداشت مستقل خود را دارید،در اینباره توضیح بفرمایید؟ من هم متون عمیق فلسفی و غیره را خواندهام،البته مطالعه وقت زیادی را از انسان میگیرد و من سعی کردهام این مطالعات را بیشتر در آثارم به کار گیرم و صرف هنر خود کنم.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) دست بالای دست،3/81*8/50،1380 در این کار تمام عناصر کارهای شما باهم حضور دارند،مانند ضامن آهو که در آنجا نیز ترکیب جامعی را میبینیم که البته با ارادتی ویژه پرداخت شده است.