خلاصه ماشینی:
هنرمند با تکیه بر سرچشمهی زیبایی مبتنی بر معرفت و شهود قلبی خویش،در پی آن است که دریابد کدامین خط و رنگ و شکل،بیشترین امکان انتقال مفهوم را دارا میباشد و چگونه میتواند مفاهیم پنهان را با سادهترین و مناسبترین فرم طرح کند.
وی تقسیم زیر را پیشنهاد کرده است: -تغییر شکل -ایجاد حجم -تکرار -تکنیکهای عمومی در این تقسیمبندی،تکنیکهای عمومی به مثابه راهی فرعی در کتاب طرح شده و در پی آن است که سه عنوان اصلی خلق اثر را تقویت و همراهی کند.
اما از آنجایی که بیشتر حجم کتاب به موضوع تکرار میپردازد و ضروریتر آن است که چهار بوستان مثال(که برای عنوان تکرار آمادهسازی شده)پس از همین عنوان قرار گیرد،به ناچار بخش تکنیکهای عمومی که بنابر قاعده باید در انتها قرار میگرفت،در ابتدای سه عنوان اصلی جاخوش میکند که به گفتهی مؤلف از باب ناچاری بوده و نه یک اصل.