خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) [نقاشی] نیمرخ آندره(درویش)سوروگین برای ژانت لازاریان داریوش کیارس (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) او،اولین کسی است که در فارسی؛نقاشی غیر آموزشی و عامیانهای را که،در قهوهخانهها به دیوار میآمیختند، با مینیاتور(که نوعی نقاشی تزئینی و کلاسیک محسوب میشد)تلفیق داد و ژانر جدیدی در هنر نقاشی به وجود آورد.
حتا این نمایشگاه،دوستی دورادور او و صادق هدایت را به یک رابطهء عمیق تبدیل کرد،آنچنان که در همین سال از روی تابلوهایی که درویش از اشعار خیام ساخته بود،هدایت شیفته شد«ترانههای خیام»اش (به تصویر صفحه مراجعه شود) را بنویسد.
هنوز تابلوهای شاگردان سنتگرای کمال الملک و نقاشان دست چندم مدرسهء او چندین برابر آثار مدرن در محافل و جاها خریدوفروش میشد،و به تلاش همان شاگردان حتا گاهی در مجامع،نقاشیهای درویش را به تمسخر نشان یکدیگر میدادند که:چرا مثلا در تابلویی از حالات رستم در شاهنامه،دستهای او از پاهایش بزرگتر تصور شده؟اما در میان این همه توده و تفکرات تودهای کسانی هم بودند که جور دیگری مینگریستند.
به خواهش شین پرتو چهار تابلو از این آثار را(که از روی شاهنامهء کار شده بود)موزهء هنرهای زیبای بمبئی خریداری کرد.
اما زیر تابلوهایش تا این آخری مینوشت: درویش دستپروردهء ایران!لازم به تذکر است که برای نوشتن قسمت باورهای هندی کتاب«بوفکور»،هدایت از آموزههای و دیدنیها درویش سوروگین از دهلی و بمبئی استفاده کرد؛چون در زمان نوشتن«بوفکور»،هدایت وارد هند نشده بود،هرچند«بوفکور»در اولین چاپ،در بمبئی و در سال 1315،منتشر شد."