خلاصه ماشینی:
"مسألهای که در نگاهی کوتاه و اجمالی به پایاننامههای دانشجویان در سالهای اخیر به خوبی خود را نمایان میسازد و این پرسش را به ذهن متبادر میکند که:چرا واقعیت و پرداختن به آن،که یکی از خصوصیات ذاتی عکاسی به شمار میرود،با رکود مواجه است؟یکی از پاسخهای رایج،رکود در همهء گرایشهای رشتهء عکاسی و،بالاتر از آن،در تمامی فضای هنری دانشگاهی و غیر دانشگاهی است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) سیر عکاسی مستند اجتماعی ایران را که مرور میکنی،کاوه گلستان از معدود کسانی است که تمام قد در این عرصه ایستاده است و با تصویرش خواه ناخواه تو را با خود مواجه میکند.
» اگر بخواهیم کاوه گلستان را در بستر تاریخی خودش،یعنی در کنار هم دورههایش و حتا نسل بعد از او،جستجو کنیم،خواهیم دید-چه در دورهء قبل از انقلاب و چه در دورهء بعد از انقلاب و جنگ-از معدود کسانی است که خود را وقف عکاسی مستند اجتماعی کرده و در طی مسیری که برگزیده،انگار حتا سری برنگردانده تا ببیند عکاسی در دیگر گرایشها و شاخههایش برای او چه در چنته دارد."