خلاصه ماشینی:
"آثار فرهنگی علی بلوکباشی نقد و معرفی چند پرسش بیپاسخ در یک اتنوگرافی* علیرضا حسنزاده اسکن درحالیکه اتنوگرافی و مونوگرافی از شمار مهمترین روشهای تحقیقی در دانش انسانشناسی به شمار میآیند و در گسترش نظری این علم اهمیت و ارزش بسیار بالایی دارند،در ایران آثاری که از روشهای یاد شده به شکلی قوی برخوردار باشند به تعداد انگشتان دست میرسد!جالب آن است که در انسانشناسی این گرایش همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است و برای نمونه میتوان به مطالعهی مونوگرافیک انسانشناس توانا «پی یر بوردویو»در زادگاهش دربارهی رقص و ساختار اجتماعی در فرانسه اشاره داشت.
البته در این میان باید به آرای تحقیقی که در اینباره مطرح شده است چون ایدهی بهرام بیضایی دربارهی آیین مزبور نیز اشاره داشت(البته نظرگاه بهرام بیضایی متأثر از گرایش اسطورهشناسی ماقبل آریایی مهرداد بهار بوده و خاستگاه و ریشهای آیین مزبور را در تمدن بین النهرین و غرب آسیا جستجو میکند.
با توجه به نگاه چندفرهنگی( multicultural )نویسنده،وی تعامل دو فرهنگ ایرانی و اسلامی را در عرصهی سوگ باز کاویده و باز میخواند:«اسطورهی قهرمانی سیاووش ایمان به نیروی الههی انتقام را در مردم برمیانگیخت و مردم را نوید میداد که الههی انتقام سرانجام داد ستمدیدگان را از ستمپیشگان خواهد گرفت!در صورتی که حماسهی شهادت امام حسین(ع) نیروی دادخواهی و آرمانی پیروزی بر ستم را در دل مردم زینورز برمیانگیزاند و شیعیان را برای مبارزه با نظامهای استبدادی و ایستادگی در مقابل جور و ستم حاکمان فرامیخواند»(ص 74) دکتر بلوکباشی با توجه به نگاه چند فرهنگی خویش که یکی از مهمترین رهیافتهای انسانشناسی پسامدرن است،وجود یک خاستگاه را برای پیدایی آیین قالیشویان رو میکند."