چکیده:
محدود هستند علمای اسلامی که از تاریخ پرفراز و نشیب و البته ناپسند یهود،برای شرح حال یهود و صهیونیسم در عصر به درستی بهرهبرداری کرده حاضر باشند.
شهید مظلوم دکتر بهشتی با اطلاع دقیق و ستودنی که از سرگذشت یهود طی قرون و اعصار گذشته داشت،وضعیت فعلی آنها را ریشه در رفتار و دیدگاه ناپسند خود آنها،و عبرت گرفتن از گذشته را عامل اصلی مشکلات آنها در آینده میداند.
به جرئت میتوان ادعا کرد که دید باز ایشان در برخورد با مسائل،آشنایی وسیعشان با تاریخ ادیان و تجربه ارزشمندی که از فعالیت دینی-فرهنگی در اروپا به دست آورده بود،همگی باهم منجر به نظریاتی صحیح برآمده از نفسی سلیم شد که امروزه میتواند برای علاقهمندان یک حجت علمی باشد.
خلاصه ماشینی:
"3. انزوای خودساخته قوم یهود مهمترین سؤالی که ذهن شهید بهشتی را به خود مشغول نموده این است که: چرا یهود هرجا که هستند در یک جامعه کوچک دربسته زندگی میکنند؟این زندگی دربسته و جدا از دیگران،محصول انزوای خودساخته و نوع تربیت قومی آنها است یا عوامل سیاسی سایر کشورهای متخاصم با قوم یهود چنین محیطی را برای آنها به وجود آورده است؟1 ایشان همچنین با بررسی تاریخ اسلام و نقش یهودیان متوجه شد که چرا در آن زمان،یعنی زمان حضرت رسول اکرم، یهودیان به عربستان آمدند و حصاری دور خود کشیدند و خود را از دیگران جدا ساختند و در عصر کنونی نیز تمایل به انزوا و حصارکشی در اطراف خود دارند.
1 (به تصویر صفحه مراجعه شود) دکتر بهشتی بعد از بیان موارد مذکور چنین نتیجه میگیرد که زندگی در انزوا و محیطی محصور که یهودیان در آن به سر میبردند و میبرند،ناشی از این است که این قوم برحسب آیین و تفکر اجتماعی خودشان، خود را از آمیزش و اختلاط با دیگران دور میکنند.
ایشان ابتدا به مفاهیم عمومی قرآن میپردازند و بیان میدارند که برخی نسبت به مفاهیم قرآنی کجفهمی دارند،سپس اقدام به تفسیر آیه سوره بقره مینمایند و در نهایت که نه تنها منظور قرآن از آیه 121،دادن امتیاز و برتری استعماری و نژادی نیست،بلکه قرآن میخواهد بگوید که خداوند به یک قوم که به عنوان الگوی رفتاری برای دیگران باشند امتیاز و برتری داد،اما این قوم به جای استفاده و بهرهبرداری از این نعمت و به جای سپاسگزاری، رویه ناسپاسی و نافرمانی را پیش گرفتند و هنگامی که آنها تباهی و فساد را پیشه میکنند، دیگر جایشان در بهشت نیست."