چکیده:
نقش معلمان در آموزش و یادگیری،به ویژه در دوره ابتدایی بسیار مهم است.زیرا معلمان با عملکردی با کیفیت بالا،مهمترین عامل در بالا رفتن کیفیت یادگیری دانشآموزان هستند.با توجه به اینکه بخش اعظم یادگیری،در محیط یاددهی و یادگیری انجام میشود و سنجش آموختههای دانشآموزان،بخش جدایی ناپذیری از فرآیند یاددهی و یادگیری است،بنابراین سنجش باید در متن برای فرآیند قرار گیرد تا عملکرد یادگیرندگان به سطح مطلوب برسد.از سوی دیگر،رشد حرفهای معلمان نقش مهمی در بالا رفتن یادگیری دانش آموزان و اصلاحات در آموزش و پرورش به عهده دارد،بنابراین برای رشد دانش محتوایی و دانش پداگوژوی معلمان،توجه به رشد حرفهای مستمر آنان ضرورت دارد.یک طرح تحقیق، به منظور طراحی الگوی رشد حرفهای معلمان دورهء ابتدایی،از طریق سنجش مستمر آموختههای دانشآموزان تدوین و اجرا شد.در بخشی از این طرح،از شیوه مصاحبه گروه های کانونی برای گردآوری تعامل نظرهای معلمان در مورد شیوههای متداول و مطلوب سنجش آموختههای دانشآموزان و نیاز حرفهای آنان استفاده شد.در این مقاله،ضمن معرفی شیوه مصاحبه گروههای کانونی،تعامل نظرهای معلمان پایه پنجم ابتدایی در موارد فوق گزارش و تفسیر میشود.
خلاصه ماشینی:
"47-75 رویکردی به رشد حرفهای مداوم معلمان: موردی از کاربرد شیوه مصاحبه گروههای کانونی ناهید صادقی عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه تهرانچکیده تاریخ دریافت 8/2/1386-تاریخ تائید 8/6/1387 نقش معلمان در آموزش و یادگیری،به ویژه در دوره ابتدایی بسیار مهم است.
در بخشی از این طرح،از شیوه مصاحبه گروه های کانونی برای گردآوری تعامل نظرهای معلمان در مورد شیوههای متداول و مطلوب سنجش آموختههای دانشآموزان و نیاز حرفهای آنان استفاده شد.
آموزشهای ضمن خدمت کوتاهمدت معلمان،معمولان بدون توجه به نیازهای حرفهای معلمان،در طول سال تحصیلی و یا در تابستان برقرار می شوند که اغلب اثر زیادی بر کارآیی معلمان ندارد و بیشتر معلمان برای کسب امتیاز در این دورهها شرکت میکنند و انگیزه آنان برای کسب دانش و رشد حرفهای بسیار کم است،به ویژه که مدرسان این دورهها نیز از دانش و تجربه معلمی همراه باهم برخوردار نیستند.
4. بحث و نتیجهگیری باوجوداینکه برخی از معلمان پایه پنجم،تمایل خود را به یادگیری و به کار بردن شیوههای سنجش نوین ابزار کردهاند،اما در عمل،بیشتر شیوههای متداول سنتی امتحانات آخر ترم و سال به صورت آزمونهای مداد-کاغذی استفاده میکنند و به آن نیز باور دارند،زیرا سنجش مستمر را با حجم زیاد دانشآموز در کلاس عملی نمی دانند،از سوی دیگر میگویند:"ما معلمان پایه پنجم باید دانشآموزان را برای پاسخگویی به امتحان نهایی که از منطقه میآید آماده کنیم،چون ملاک،برگه امتحان آخر سال دانشآموز است".
معلمانی نیز خواستار تشکیل دوره به صورت کارگاه آموزشی و کارآموزی هستند،کارآموزی،مترادف با رشد حرفهای است و فرآیند توانمندی برای افزایش دانش و مهارتها است،ولی در اجرای آنها این نکتهها اهمیت دارد که کارآموزی در کجا،چه زمانی،و برای چه مدتی باید برگزار شود (اسپارکز و لوکز-هورسلی،1989)."