چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی«نقش تلویزیون در ایجاد و تقویت گرایشهای دینی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان»صورت گرفت.در راستای هدف مذکور،به بررسی گرایشهای دینی در قالب پنج مؤلفه«رعایت ارزشهای اخلاقی،رعایت اصول دینی،رعایت احکام،دینی تقابل با جهل و خرافات،تقابل با تعصبات مذهبی»و سپس«نقش آموزههای تلویزیون»بر آنها پرداخته شد.نتایج تحقیق نشان داد که نقش آموزههای تلویزیون بر رعایت ارزشهای اخلاقی با میانگین 16/2،رعایت احکام دینی با میانگین 91/1،تقابل با تعصبات مذهبی با میانگین 80/1 و تقابل با جهل و خرافا با میانگین 38/1 با اطمینان 66/2 بیشتر از سطح متوسط بوده است.همچنین در مورد نقش آموزههای تلویزیون در تقویت گرایشهای دینی،مواردی چون تأهل،جنسیت، میزان تحصیلات،میزان تحصیلات پدر یا مادر تأثیری نداشتند.
The aim of considering the role oft. v. as a media in this part making and supporting religious willing in the student in order to perform the above mentioned aim it considered the impression of T. Von four important factors: humour validity, regarding the religion commandment ,encounter to ignorance and superstitions, opposition, to religious fanaticism. In this thesis method of inquiry is measuring and for collecting information technigue of questionary researcher has been used. The society in which the inquisition has performed related to the khorasgan university students in all levels academic year
85-86 and in total were 10023 students. with the notice to the
capacity of the sample formula 300 students were selected by chance. And were tested. The measuring tool was questions questionary paper contained 41 and were completed by the students Analysing the outputs according to the 6 main questions which used by(spss) software in two static descriptive and presumption level. In the descriptive distribution of percentage and in presumption from the analytic factor test 2 were used from the part of basis of students affecuality from the T. V teaching program in reinforcement their religion tendency conditions like marriage .sexuality .cultural basis . father or mother's scientific background . has no effects .Basis role of T. V program according to the students religious tendency are not the same and the majority effective role in strengthening religious belief is related to the commandment and the least role is concern to the encounter to the superstition and ignorance .in this meaning basis ofT. V teaching program to the strengthening of religious willings are: a.Regarding religious commandment b.Regarding humour validity c.Regarding religious basis d.Encounter with ignorance and superstition
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان داد که نقش آموزههای تلویزیون بر رعایت ارزشهای اخلاقی با میانگین 16/2،رعایت احکام دینی با میانگین 91/1،تقابل با تعصبات مذهبی با میانگین 80/1 و تقابل با جهل و خرافا با میانگین 38/1 با اطمینان 66/2 بیشتر از سطح متوسط بوده است.
(رضایی بایندر،1382،ص 231) پژوهش حاصر با توجه به حوزهء گستردهء وسایل ارتباط جمعی و رسانهها و جمعیت زیاد جوان کشور ما که بسیاری نیز دانشجو میباشند،در تلاش است تا پاسخی برای این سؤال که«آیا رسانهها و به ویژه تلویزیون در گرایشهای دینی دانشجویان شکور ما مؤثر هستند؟»بیابد.
بنابر این،میزان نقش آموزههای تلویزیون بر رعایت اصول دینی با اطمینان 95% از نظر دانشجویان بیشتر از سطح متوسط است.
لذا فرض HO رد میگردد و آموزههای تلویزیون در رعایت اصول دینی از نظر دانشجویان نقش داشته است.
بنابر این،به سبب نیاز بیشتر است که در برنامههای رسانهای،اعتقادات بیشتر مورد توجه بوده است که این موضوع با نتیجهای که از پژوهش حاضر به دست آمده،همخوانی دارد.
در این راستا،مزحجی(1382)در جایی دیگر عنوان میکند که یکی از دلایلی که آموزههای تلویزیون بر مواردی مانند تعصبات مذهبی یا رعایت احکام دینی بیتأثیر بوده است،تماشا،نکردن برنامههای دینی است.
با توجه به جدول 4،در بین مؤلفههای اصول دینی،شامل توحید،نبوت،معاد،عدل و امامت،ارتباط تمام این مؤلفهها با احکام نماز در سطح 1%معنیدار بوده و بیشترین ارتباط بین امامت و احکام نماز و کمترین ارتباط بین توحید و عدل با احکام نماز بوده است؛بدین معنی که از نظر دانشجویان هر چه تلویزیون در مورد امامت بیشتر فعالیت کرده،اعتقادات در رعایت احکام مربوط به نماز بیشتر شده است.