چکیده:
موضوع این پژوهش بررسی نیازهای اطلاعرسانی کارشناسان تجارت تهران است که به روش
پیمایشی انجام شد.برای تجزیه و تحلیل نیازهای اطلاعاتی جامعه مورد نظر از پرسشنامه
استفاده شد.تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان میدهد که منابع به زبان فارسی، منابع
اطلاعاتی، و هر دو نوع اطلاعات درون و برون سازمانی، ارجحترین نیازهای اطلاعاتی
کارشناسان هستند.از طرف دیگر، یکی از مهمترین محملهای کسب اطلاعات، منابع
چاپیست.همچنین جامعه مورد تحقیق با استفاده از کتابها و مطالعه شخصی، علاقهمند
به کسب اطلاعات هستند.هدف از کسب اطلاعات نیز ارتقاء مهارت شغلی، افزایش بهرهوری،
و پیشرفت کار سازمان است که بیشتر در قالب برنامههای میان مدت قابل اجراست. میزان
رضایت جامعه مورد پژوهش از دریافت منابع اطلاعاتی کتابخانه مرکزی و همچنین دیگر
بخشهای بانک در حد متوسط است.میزان رضایت نیز بستگی به دسترسپذیری اطلاعات در
کمترین زمان ممکن دارد.مراجعه حضوری به کتابخانه مرکزی، بهترین راه استفاده از
منابع کتابخانه مرکزی از نظر کاشنانسان است.در نهایت میزان آشنایی جامعه با انواع
خدمات اطلاعرسانی در حد متوسط است و برای آشنایی بیشتر گرایش به مطالعه درباره این
گونه منابع ترجیح دارد.
خلاصه ماشینی:
"میزان رضایت جامعه مورد پژوهش از دریافت منابع اطلاعاتی کتابخانه مرکزی و همچنین دیگر بخشهای بانک در حد متوسط است.
روش پژوهش، جامعه تحقیق و گردآوری اطلاعاتدر این پژوهش برای تجزیه و تحلیل نیازهای اطلاعاتی و پاسخ به پرسشهای اساسی و نتیجهگیری از روش پیمایشی استفاده شده است.
همانطور که در جدول 2 ملاحظه میکنید بیشترین درصد فراوانی مرتبط با نیازهای اطلاعاتی جامعه پژوهش عبارتند از:تمایل به استفاده از منابع اطلاعاتی به زبان فارسی(2/71 درصد)، چکیده منابع اطلاعاتی (33 درصد)، هر دو نوع اطلاعات درون و برون سازمانی(82 درصد)، آشنایی با رایانه در حد متوسط(5/43 درصد)، منابع چاپی به عنوان رسانه کسب اطلاعات(70 درصد)، استفاده از کتابها (32 درصد)، مطالعه شخصی برای کسب اطلاعات (38 درصد)، نیاز به اطلاعات برای ارتقاء مهارتهای شغلی و افزایش بهرهوری به میزان خیلی زیاد به ترتیب (45 درصد و 5/42 درصد)، پیشرفت کار(48 درصد)، استفاده از اطلاعات در برنامههای میانمدت (5/34 درصد)، رضایت در حد متوسط از دریافت منابع اطلاعاتی موجود در کتابخانه مرکزی و همچنین دیگر بخشهای بانک تجارت به ترتیب(7/36 درصد و 7/38 درصد)، دسترسپذیری اطلاعات(6/62 درصد)، تأثیر زیاد سرعت دسترسی به اطلاعات در تأمین نیازهای اطلاعاتی(6/45 درصد)، مراجعه حضوری برای دریافت منابع اطلاعاتی از کتابخانه مرکزی بانک(4/38 درصد)، مطالعه در منابع برای آگاهی از انواع خدمات اطلاعرسانی(6/38 درصد)، و موضوعات مورد نیاز در زمینه اقتصاد و بانکداری(48 درصد).
بررسی موضوعهای مورد علاقه افراد نشان میدهد که این موضوعها با زمینه فعالیت آنها در ادارات مستقل یا مدیریتها سنخیت دارد و نشاندهنده همراستایی نیازهای اطلاعاتی با اهداف سازمان است و نه نیاز فردی."