خلاصه ماشینی:
"علاوه بر دلائل عقلی و توجه اصول و مبانی میتوان از سنت هم استشهاد و برای اثبات مدعی باخبار صحیحی استناد کنیم-علامه در تذکره میگوید(در باب قبض لا خلاف عندنا فی ان الضمان علی البایع قبل القبض مطلقا فلو تلف حینئذ انفسخ العقد و سقطا الثمن خلافی نیست نزد ما علماء شیعه و امامیه که ضمان قبل از قبض بر عهده بایع است مطلقا و اگر مبیع قبل از قبض تلف شد عقد منفسخ و ثمن مسترد میشود و صاحب کفایه قائل است که قول خلافی وجود ندارد و استدلال میکند باینکه این اصل را بقاعده تعبیر میکند و واضح است که قاعده طبق اصول اثبات نمیشود مگر باجماع یا نصی که اجماع داشته باشند در عمل کردن بآن و نظر اجماع بواسطه خبر عقبثه بن خالد است که میگوید فی رجل اشتری متاعا من رجل و اوجب له(اوجبه)غیرانه ترک المتاع حینئذا و لم یقبضه و قال اتیک غدا افسرق المتاع من مال من یکون؟(ای الصادق علیه السلام)من مال صاحب المتاع الذی هو فی بیته حتی یقبض المتاع یخرجه من بیته فاذا اخرجه من بیته فالمتاع ضامن لحقه حتی یرد ماله الیه."