چکیده:
قرآن مهمترین و برترین و آخرین کتاب آسمانی است که خداوند برای هدایت و چگونه
زیستن بشر انزال فرموده است و از احکام و فرامین مختلف نسبت به ابعاد گوناگون زندگی
انسان برخوردار است و به تعبیر خود قرآن لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین و
حقیقتا پس از تضریق کتاب از سنت و ولایت دسترسی به حقایق و عمق مطالبات قرآن مشکل
اگر گفته نشود ناممکن شده است اما ما لا یدرک کله لا یترک کله در طول چهارده قرن
محققین و مفسرین با تلاش و کوشش علمی خود هر کدام برداشتهایی از آن نموده و به
عنوان تفسیر وارد بازار دانش نمودهاند اما به صورت تفکیکی که آیات مربوط به هر
قسمت جداگانه استخراج و بحث شده باشد اندک بوده است.فی المثل آیات الحکایات و القصص
یا آیات علم النفس و امثال آنها که فراوان است.اینجانب با توجه به این دید دوباره
دو قسمت از آیات نورانی قرآن اقدام به ارائه طرح نموده یکی آیات الاحکام سیاسی قرآن
مجید و دوم آیات الاحکام جزایی قرآن مجید که بخش پژوهشی دانشگاه تهران ضمن استقبال
تصویب نمود و ابلاغ کرد.اولی برگزیده از آن به صورت مقاله در مجله وزین دانشکده
حقوق دانشگاه تهران چاپ شد و دومی باز برگزیده از آن به صورت مقاله فعلی تقدیم
میگردد و مقاله دوم که مکمل برگزیده مقاله اول است متعاقبا تقدیم خواهد شد و اصل
خود طرحها با بررسی مفصل و گسترده احکام سیاسی و جزایی به صورت کتاب به چاپ خواهد
رسید. در این طرح بحث جزا و کیفر و لوازم آن و حدود کمی و کیفی جزا از نظر آیات
مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته و به مواردی که قرآن ظاهرا متعرض آنها نشده و بیان
آنها را به پیامبر احاله کرده است که اصطلاحا به سنت شهرت یافته است اشاره گردیده
است و آراء و نظرات مفسرین و فقهاء شیعه و سنی از منابع معتبر در آن رابطه بیان شده
است.
خلاصه ماشینی:
"احکام جزایی قرآن به دلیل اینکه فرمان خداوند است و نشأت گرفته از قرآنی است که امام علی درباره آن میگوید:«و بحرا لا یدرک قصره»(نهج البلاغه، خطبه 198)از آغاز تا پایان عمر بشر در روی زمین ثابت و تغییرناپذیر است اما قوانین جزایی بشری چنانکه به گوشههایی از آن اشاره شد به دلیل اینکه از اندیشههای محدود انسان جعل گردیده گذشته از موحش بودن پیوسته تطور داشته و هیچ گاه برابر حقیقت جرم و کیفر مجرم و احیاء حق مجنی علیه نبوده است با این لحاظ به جا است که در این تحقیق با انگیزه جلب توجه بیشتر پژوهشگران و تشنگان حقیقت با حصائیه آیات الاحکام جزایی قرآن مجید پرداخته شود و نکات قابل ملاحظهای که زمینه برای تحقیق بیشتر باشد به اندازه بضاعت علمی خود مورد توجه قرار گیرد.
این تقسیمبندی در نظامهای حقوقی غربی و غیر اسلامی وجود ندارد بلکه تنها در نظام حقوقی الهی به ویژه اسلام است که گذشته از قوانین جزایی و کیفری تدوینی و جزا و کیفر تکوینی نیز وجود دارد و اسلام آن را به عنوان سدی در برابر بزهکاران و دفع و رفع آنها حیاتی تلقی میکند و چنانکه در آیات 41 سوره روم و 61 نحل و 45 فاطر بیان گردیده است کیفر طبیعی و واکنش اعمال بزهکارانه اصولا برای تنبیه بزهکاران و هوشیاران جامعه است اما قوانین جزای تدوینی گذشته از آنکه برای تنبیه مجرم است اساسا برای احیاء حقوق الله و حقوق الناس میباشد و به لحاظ حکمت و نقش بازدارندگی که از بزهکاران دارد در تمام ادوار تاریخ از آغاز بعثت انبیاء تا ختم آنها در ردیف سایر احکام و قوانین در دستور کار آنها بوده و به مقتضای حال به اجرا میگذاشتند."