خلاصه ماشینی:
"شلینگ در این اثر برای تبیین بسط«آگاهی»از مقولات متنوع هستی شناسانه و معرفتشناسانهای بهره میجوید که در بررسی رابطه ذهن و عین از یک سو و متناهی و نامتناهی از سوی دیگر برای تشکیل متافیزیک منتظم موضوعیت دارند.
پیش از شلینگ،عقل عملی و عقل نظری به عنوان دو کارکرد متفاوت معرفت تبیین شده بود؛به این طریق که سوژه در عقل نظری به صورت منفعل توسط ابژهء شناخت تحت تاثیر قرار گرفته و متعین میشود.
برخلاف سوژه در عقل عملی که ابژه مورد نظر را با اراده خود متعین و محقق میکند و در واقع ابژهای را پدید میآورد که پیش از آن موجود نبوده است.
شلینگ با تحلیل نظریه فیشته،مسالهای را مورد توجه قرار میدهد که مقدمهای برای پیشرفت بعدی«فلسفه استعلایی»به حساب میآید؛اینکه فاعل معرفت چگونه به شکلی منفعل از ابژه خارجی تاثیر میپذیرد و از سوی دیگر ابژهای را با اراده خویش متعین میکند."