خلاصه ماشینی:
"او را به کارها و راههایی ترغیب میکند (به تصویر صفحه مراجعه شود) که از نظر جامعه و وجدان راوی نکوهیده است.
در تمام داستان،راوی در دو موقعیت حال و گذشته دیده میشود:در موقعیت حال همسر راوی در مأموریت است و دوست همسرش،منصور،در غیاب مرد به زن اظهار عشق میکند.
چنانکه پیداست این سفر سیروسلوک راوی برای یافتن خود است که در این مسیر با لایههای ژرف روانش،که گندم پارهای از آن است،دیدار میکند.
به این معنی که گندم نه یک شخصیت واقعی که بر ساختهء ذهن نامتمرکز راوی است.
در این کشمکشهاست که راوی داستان دچار دو شقگی شخصیتی میشود و ناکامیها و آرزوهای سرکوب شده و تمام آنچه در اجتماع و خانواده امکان ابرازشان را نیافته،در وجود گندم به عمل میرساند.
با این تعبیر،گندم،من دیگر راوی است که به دنبال جدالها و کشمکشهای گذشته با او به آشتی و نوعی اتحاد میرسد.
»بازی راوی با روانکاوش به متن هم سرایت میکند و نویسنده همین بازی را با خواننده میکند؛در کنار نشانههای بسیاری که راوی و گندم یکی انگاشته میشوند،گاهی نقشهها و نشانههایی در متن تعبیه میشود که خواننده تصور کند با دو شخصیت کاملا تفکیک شده در داستان روبهروست.
سخن آخر،موضوع انتخابی نوینسده و بازخوانی ذهن شخصیت روان رنجور کار مکرری است،اما در این رمان شیوهء نویسنده در ساخت و پرداخت شخصیت،ضرباهنگ تند و چینش دقیق و به موقع وقایع و پیوستگی آنها در کنار زبان ویژهء راوی داستان،از جمله عوامل کشش داستاناند که خواننده را به خواندن متن دعوت میکنند."