خلاصه ماشینی:
"این مرد گاه سناتور رمان سیاهاب است که برای موقعیت اجتماعی خود حاضر است جان کلی کلهیر را به خطر اندازد و گاه آلنپو در داستان پدربزرگ کلمنس که تنها برای اینکه بتواند حس خوشایند نوشتن دوران جوانیاش را در خود زنده نگاه دارد برای دختران نوبالغ نامههای عشقی-شهوانی میفرستد و یا همین استاد دانشگاه در رمان جانورها،استادی با ظاهری نسبتا خوب و با نقاب اجتماعی مناسب،ولی شیطان صفت و با خشونتی نهفته در دورن که خواننده را به یاد جانوران میاندازد: «فکهای غول آسایشان غذا را به راحتی جویده بودند و حالا اندام همدیگر را میجویدند.
اوتس به زندگی دختران امریکایی اشاره میکند؛دخترانی چون دومینیک با پدری تحصیلکرده،خشن و دگرآزار که مدام به زنش حمله میکند؛پنه لوپه با پدر الکلی و مادری که بارها دست به خودکشی میزند(ص 93)، ماریسا که در هشت سالگی امورد تعرض پسرعموی بزرگترش قرار میگیرد و این عمل تنها به دلیل«اعتماد به رابطهء خانوادگی و محبوبیت معلم مدرسه»سالها ادامه مییابد(ص 95)و همچنین راوی که درگیر جداییها و اختلافات پدر از مادر از همان دوران کودکی است.
»(ص 89) همانطور که گفته شد،فروید ثابت میکند که امیال سرکوب شدهء ما در خوابهایمان عرض اندام میکنند و رویاهای ما تحقق نمادین آرزوهای ما هستند؛اما رویا تنها راه ممکن به دستیابی ناخودآگاه نیست،بلکه هنر نیز یکی از وسایلی است که باعث بروز ناخودآگاه میشود.
اوتس با آشناییزدایی در خلق شخصیتهایی چون سناتور در رمان سیاهاب،نویسنده در پدربزرگ کلمنس و کوسه ماهی و استاد دانشگاه در رمان جانورها چهرهء دیگری از سناتورهای موفق و استادان دلسوز که در ذهنیتها ثبت و حک شده را به خواننده نشان میدهد."