خلاصه ماشینی:
"و نویسندهء بدجنس با ماجرایی که در داستان میسازد حواس درسا را پرت میکند از این دوچرخهء خریده نشده،و میگوید:وای درسا،آنجا را نگاه کن!نگاه کن!دزد دوچرخه را برداشت.
او آنچنان میافتد وسط ماجرای داستان و شریک میشود با دزد و دوچرخه که تنها چیزی که میگذارد وسط داستانش و درسا خودش با صدای خودش پلیس را صدا میکند و دزدگیر میافتد.
تصویرهای راشین خیریه در داستان اکبرپور به این حالت رسیده است.
» عجب خانوادهای!مادر خانواده به جای اینکه پندواندرز بدهد که این کارها خلاف است و بد،و گوش نویسنده را بپیچاند که این آموزشهای غلط را به بچه یاد ندهد،از همان اول که نویسنده پای داستانش را کج میگذارد و دزد را پسربچه میکند یا پسربچه را دزد میکند،اعتراض نمیکند.
حالا که اینطور شد دیگر بقیهاش را نمینویسم،یعنی ماجراهای نویسنده و مادرش و سارا و دزد را و اینکه غول از کجا پیدایش میشود و دوچرخه این وسط چهکاره است.
اما اگر مثل من فضول هستید و به عبارت مودبانهاش کنجکاو،و دوست دارید به هر جایی سرک بکشید و چیزهایی را تجربه کنید که به سایز و قد و قوارهء شما نمیخورد،اول آن سه داستان را بخوانید،بعد که آماده شدید و مجهز،آن وقت سرک بکشید به جاهای دیگرش.
این کشف و شهود و نشان دادن جهان تازهء داستان است که«خواندن»را به «لذت»میرساند.
شاید تفاوت بزرگ حافظ خیاوی در این سه داستاناش با انبوه موعظهگرانی که بر جایگاه نویسنده تکیه زدهاند این است که او میخواهد با داستان فقط سرزمینهای فردی و خاص را کشف کند و نشان بدهد،اما موعظهگران میخواهند تبلیغ کنند."