خلاصه ماشینی:
"من هم که کشته مردهء اینجور جملهها هستم تاخواندمش گفتم این جمله همان چیزی است که من سالهای سال است دارم در مورد شعر کودک ایران مینویسم.
از سالهای پس از انقلاب،که در ادبیات کودک ایران، اثری از شعر،به همین مفهوم که عباس تربن در این جملهاش به آن اشاره کرده،نمیبینم.
ماه روی صندلی با سه شعرش در این مجموعه،به خصوص شعر«ماه روی صندلی»نشان میدهد که اگر شاعران جوان به خود اجازه،جرئت و گستاخی بدهند،میتوانند حتی به اندازهء چند شعر، خود را از این نظام استحالهگری که بر شعر حاکم شده و آن را از نفس انداخته خارج کنند و بگذارند تا شعر هم نفسی تازه کند.
در مجموعهء ماه روی صندلی به این اتفاق نزدیک شده است.
اگر بخواهم با همین جملهء عباس تربن به شعرهای خودش در مجموعهء ماه روی صندلی و عشقهای لنگهبهلنگه نگاه کنم، یعنی:«شعر مجموعهای از تازگیها و تازهها»فقط میتوان چند شعر را از هرکدام انتخاب کرد.
هرچند این نگاه تازه نتوانسته مثل شعر ماه روی صندلی،«زبان»تازهء خودش را در همه قسمت پیدا کند و بسازد.
چی خیال کردی!چون نوجوان هستند و دفعهء اولشان است که میخواهند بیایند توی خط حزب و مزب،گفتهاند برای دشت اول فعلا باندش را میسازیم تا یواشیواش،یعنی به قول بزرگان به تدریج و گامبهگام برسیم به حزباش.
یکی از رازها،مکان مخفی این باند است که همان اول در فصل 5 بند را آب میدهد و میگوید: «آسایشگاه شلوغ بود.
»فکر کنم وضع مالی این باند خیلی خوب است،هرچند که سفرههاش عینهو کف دست خالی است،هرچند که آسایشگاهشان قبرستان است،اما خلو میگوید:«راسیاتش ما یک کشتی داشتیم که مال خودمان بود."