خلاصه ماشینی:
"به این مفهوم که هستی از رأس تا قاعدهی هرم تشکیل یک واحد(وحدت عین کثرت و کثرت عین وحدت)را میدهد،پس معرفتشناسی در پزشکی اسلامی و ایرانی به منظور مفاهیمی که نشأت گرفته از مراتب سرمد و دهر یا عوالم غیر مادیاند،نقطهی آغاز حرکت در ترسیم ساختار کلان اصطلاحنامه خواهند بود (به تصویر صفحه مراجعه شود)شکلگیری زبان کنترل شدهی آن،بخشی از هستیشناسی ما خواهد بود.
به این ترتیب در این جا به منظور تحلیل روش تدوین اصطلاحنامهی پزشکی ایرانی و اسلامی با در نظر گرفتن تفکر هستیشناسی و معرفتشناسی محاط بر حیطهی موضوعی اصطلاحنامه،به تفکیک از روشهای تدوین اصطلاحنامه سخن به میان میآوریم: (به تصویر صفحه مراجعه شود) 1-روش قیاسی در تدوین ساختار کلان اصطلاحنامهی پزشکی ایرانی و اسلامی این روش با شکلگیری یک ساختار کلان که در قالب یک نمودار درختی ترسیم میشود،مفاهیم مرتبط با مراتب سهگانه را در تفکر هستیشناسی(شامل سرمد،دهر و زمان)با در نظر گرفتن تقدم و تأخر آنها، دربر میگیرد.
1-1 روش قیاسی در ترسیم درختی مفاهیم مرتبط با مراتب هستی همانگونه که در تحلیل مبانی هستیشناسانه در حوزهی پزشکی ایرانی و اسلامی از آن یاد کردیم، نقطهی آغاز حرکت به سمت تدوین ساختار کلان این اصطلاحنامه و تقدم و تأخر مباحث کلان آن برگرفته از دیدگاههای هستی شناسانه خواهد بود.
از جمله مراحل مهم در تدوین اصطلاحنامهی پزشکی ایرانی و اسلامی،شکلگیری روابط وابسته و روابط همارز در ساختار اصطلاحنامه است 3-تشریح مراتب معرفت شامل پدیدههای بنیادی،پدیده،داده،اطلاعات،دانش و خرد در حوزهی پزشکی ایرانی و اسلامی،برگرفته از دیدگاه معرفتشناسی در شکلگیری شناخت در ذهن انسان و ایجاد ارکان علم است."