چکیده:
لازم به ذکر است آنچه که در این تحقیق به عنوان مالیات در نظر گرفته شده صرفا پرداختی بنگاهها براساس قانون مالیاتهای کشور میباشد.سایر عوارض دریافتی از بخش صنعت که حجم گستردهای هم دارند،مدنظر نبوده است.بر مصرفکنندگان محصول تحمیل کنند.این وضعیت سپس در یک الگوی رشد محصول نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج این ارزیابی نشان میدهد که تأثیرپذیری رشد محصول از نرخ مالیاتی در درجات احتمال بالا قابل پذیرش نیست.
خلاصه ماشینی:
"لذا بر هزینه نهایی بیتأثیر بوده یا به عبارت دیگر کل بار مالیاتی از طریق قیمت به مصرفکننده منتقل میشود(البته در بلندمدت)اما اگر به جای مالیات سرانه،مالیات بر واحد کالا یا عوامل تولید وضع شود،هزینه نهایی افزایش یافته در نتیجه بخشی از مالیات به تولیدکننده منتقل خواهد شد و این میتواند بر رشد صنعت اثر داشته باشد.
چنانچه نسبت سود به فروش بنگاه بعد از وضع مالیات تغییری نکند،مالیات بر سود همانند دیگر هزینههای تولید در جهت افزایش هزینه متوسط بنگاه بوده و رفتار افزایش قیمت بهطور خودکار منجر به انتقال بار مالیاتی به مصرفکنندگان میشود و تأثیری بر رشد تولید یا سود نخواهد داشت.
(5)(به تصویر صفحه مراجعه شود) پس از تعیین سطح قیمت،درآمد کل عبارت خواهد بود از: (6)(به تصویر صفحه مراجعه شود) در بنگاه نمونه سود قبل از وضع مالیات،عبارت خواهد بود از: (7)(به تصویر صفحه مراجعه شود) با توجه به فقدان اطلاعات در مورد دستمزد پرداختی به کارکنان به تفکیک کارگران خط تولید و غیرتولید،و نیز قیمت مواد اولیه تفکیک،لازم است رابطه اخیر به رابطهی تبدیل سود که از لحاظ تجربی مفید باشد.
منابع اطلاعات گروه اول عبارتند از: 1-ارزش افزوده:سالنامه آماری و آمار کارگاههای بزرگ صنعتی در سالهای مختلف 2-شاخص قیمت عمدهفروشی:ترازنامه بانک مرکزی 3-نرخ نهایی مالیات:قوانین مالیاتی کشور 4-متغیرهای کلان اقتصادی:سری زمانی آمارهای پولی و مالی کشور منابع اطلاعات برآوردهشده 1-سود ناخالص قبل از کسر مالیات: ارزش افزوده پرداختی به نیروی کار 2-موجودی سرمایه کارگاههای نساجی:با استفاده از روش PIM از رابطه زیر محاسبه گردیده است."