خلاصه ماشینی:
"O. ) (3)- Guillot,jean-I'e?conomie du transport ae?rien-Liberte?s de I'air et e?changes de droits commerciaux.
آیا از مطالب فوق باید چنین نتیجه گرفت که قراردادهای میان مؤسسات هواپیمائی و بصورت دقیقتر قرارداد چندجانبهء بین خطوط«یاتا»از این جهت که عامل مؤثر کاهش درآمدها و دگرگونی چهرهء حملونقل هوائی شده،جریان عادی حقوق و آزادیهای هوائی را مختل ساخته است،در مجموع زیانبخش و بیاثر است؟ برای پاسخ باین سئوال بهتر است به متن قسمتی از اظهارات هیئت نمایندگی دولت فرانسه در اولین کنفرانس«کمیسیون اروپائی هواپیمائی کشوری»3توجه شود: «اگر این رویهها(توقف سر راه بلیطهای مرکب...
مؤسسات هواپیمائی غالبا کوشش دارند تا از طریق قراردادهای مزبور،خود را شریک شبکهای از شبکههای خطوط هوائی نمایند و با این بهانه سهمی برای خویش قائل شوند،حال طبیعت و ماهیت حقوق و آزادیهائی را که در امر حملونقل به آنها اعطاء شده از چه قرار است چندان مطرح نیست.
بدون شک بسیاری از مؤسسات هواپیمائی در وضع فعلی نصیبی از بازار حملونقل هوائی بین المللی ندارند و حتی برای جلب مسافرین پول نیز خرج میکنند ولی چه کسی میتواند به مؤسسهای که برای جلب جهانگردی به خاطر هر مسافر 500 یا 1000 ریال ضرر میدهد، ایراد و انتقادی از این جهت وارد سازد،زیرا همین مؤسسه که برای جلب جهانگردان، متحمل ضرر میشود،در عوض منافع حیاتی دیگری را برای کشورش تأمین کرده است و اگر برای هر جهانگردی 500 یا 100 ریال خرج شده،در عوض نباید فراموش کرد که همین جهانگرد،ممکن است بطور متوسط چند هزار ریال طی اقامت چند روزهاش در کشور متبوع مؤسسهء هواپیمائی خرج کند."