خلاصه ماشینی:
دپارلمان کتابداری دانشگاه استانبول علاوه بر برنامه فوق لیسانسبرای کتابداران کتابخانههای مدارس و عمومی دورههای تابستانی دائر میکند ولی بطور کلی کتابخانههای مدارس آن کشور فاقد کتابدار متخصص است و توجه زیادی هم تاکنون به مسئله کتابخانه مدرسه نشده است.
دانشگاههای کراچی در پاکستان و دهلی در هند هر دو دارای مدرسه کتابداریاند ولی در اکثر مدارس این کشورها از کتابخانه مدرسه خبری نیست و آنچه هست غالبا مجموعههای کتاب است که در کلاس از آنها استفاده میشود و با آنکه در هر دو کشور کتابدار در سطوح مختلف تربیت میشود بندرت از کتابدار تماموقت در کتابخانهها استفاده میشود (شبیه کتابخانههای مدارس اروپائی بخصوص انگلستان).
انجمن کتابداران در تربیت کتابدار برای مدارس سهم بسیار عظیمی دارد و مفهوم کتابخانه بمنزله یک واحدآموزشی و کتابخانه مدرسه بعنوان یک مرکز مواد آموزشی کاملا شناخته شده است، و در جهت تعمیم آن کوششهای پیگیری میشود ولی هنوز هم در بسیاری از کتابخانههای مدارس آن از معلم-کتابدار استفاده میگردد.
بطور کلی ممالک اتحاد جماهیر شوروی از وجود کتابخانههای مدارس در سطح بسیار خوب چه از نظر کیفی و کمی بهرهمند است و کتابخانهها غالبا بوسیله کتابداران متخصص و یا معلم-کتابدار که تعلیمات لازم کتابداری در زمینه اینگونه کتابخانهها دیده است اداره میشود.
بعضی از کتابداران مدارس و سایر مربیان تعلیم و تربیت حتی قبل از سال 1952 به این نکته توجه کرده بودند که کتابخانه مدرسه باید بطور کامل و جامع برنامه آموزشی مدرسه را تقویت کند و بنابراین برای انجام این کار مجموعه کتابخانه نمیتواند تنها به کتاب و مواد چاپی محدود شود بلکه بالعکس باید شامل کلیه انواع مواد آموزشی اعم از مواد چاپی و غیرچاپی باشد.