خلاصه ماشینی:
2 گو اینکه توسعه آموزش متوسطه در مناطق شهری و روستائی و در مورد دختران و پسران و بالاخره در بین طبقات و گروههای اجتماعی جامعه ایرانی اختلافات فاحشی را نشان میدهد,اما افزایش نسبی عده دانشآموزان دبیرستانهای متوسطه نمایشگر رشد سریع جمعیت دبیرستانی ایران در طی مدت نسبتا کوتاه پیدایش این نوع مدارس میباشد.
عده دانش- آموزان دبیرستانهای ملی در شهرها چهل برابر عده دانشآموزان در روستاهاست!جدول شماره(1) 7توزیع دانشآموزان دبیرستانهای ملی در مناطق شهری و روستائی در طی سالهای 53-1341(*)-کاهش عده دانشآموزان از سال تحصیلی 52-51 به بعد بعلت تأسیس دوره راهنمائی تحصیلی در نظام جدید آموزشوپرورش و انحلال کلاسهای اول و دوم دبیرستان های قدیم بوده است.
بطوری که جدول شماره(3)نشان میدهد که در طی ده سال(از سال تحصیلی 42-41 تا سال تحصیلی 51-50)رشد جمعیت دبیرستانی در مناطق شهری و روستائی و به تفکیک جنس دختر و پسر به صورت زیرین بوده است:1-عده دانشآموزان دبیرستانها در مناطق شهری بیش از سه برابر (3/3)شده است.
اهم این نکات عبارتند از:جدول شماره(3) 10توزیع دانشآموزان دبیرستانها(دولتی و ملی)در مناطق شهری و روستائی بتفکیک جنس پسر و دختر در سالهای 1352-1341(*)ارقام آماری مربوط به سال تحصیلی 53-52 را مسئولان اداره آمار وزارت آموزشوپرورش در اختیار نویسنده گذاشتهاند.
جدول شماره(5) 14توزیع دانشآموزان دبیرستانها در استانها(مناطق روستائی) در رابطه با کل جمعیت و گروه سنی دبیرستانی هر استان در سال 1345(*)در تقسیمات کشوری در سال 1345 شامل سیزده استان و نه فرمانداری کل بوده است در این بررسی آمار استانها مستقلا و آمار فرمانداریهای کل همه با هم منظور شده است.