خلاصه ماشینی:
"فرایند آموزش درواقع چیزی جز جریان مبادله و داد و ستد اطلاعات میان معلم و متعلم نیست.
هرگاه آموزش مطلوب را بدانیم که نقش اساسی آن هموار کردن مسیر بروز درخشش استعدادهای نهفته در شاگردان است، نظام آموزشی بر آن خواهد بود که شاگردان را به سمت غنا بخشیدن به شایستگیهای یکایک آنان سوق دهد.
بنابراین، اهمیت اطلاعرسانی در نظام آموزشی هر کشوری که آموزش را با چنین نقطهنظری دنبال کند کاملا روشن است.
اما هرگاه نظام آموزشی مدعی چنین دیدگاهی شد، مراکز آموزشی-خواه دانشگاهی یا پیش از دانشگاه-نمیتوانند بدون حضور فعال مراکز اطلاعرسانی مرتبط و متناسب با آنها به حیات واقعی خود ادامه دهند.
برنامهریزی دارای دو مقوله تبیین و پیشبینی است، و هیچیک از این دو مقوله بدون حضور اطلاعات قابل تصور نیست.
تا ندانیم چه داریم، عوامل وادارنده و بازدارنده برای حضور وضع موجود چه بوده و چه راههایی برای بهبود، ارتقاء، و دست یافتن به مطلوب قابل پیمودن است، فرایند برنامهریزی تحقق نخواهد یافت."