خلاصه ماشینی:
"در برنامهریزیهای آموزشی معمول آن است که در فواصل زمانی مشخص که بسته به شرایط اجتماعی و اقتصادی و آهنگ رشد نیازهای جامعه و نیز سیاستگذاریهای کلان توسعه متفاوت است، نوعی ارزیابی برای عملکرد واحدهای مختلف آموزشی صورت میگیرد تا معلوم شود آیا نیروی انسانی موردنیاز بخشهای جامعه تأمین میشود یا باید چارهای اندیشید.
از آنجایی که سرمایهگذاری در بخش آموزش عمدتا ناظر بر تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص برای بخشهای گوناگون اجتماعی، اقتصادی، و فنی است نبودن رابطه روشن و تعریف شدهای میان این دو جنبه حاصلی جز هدر دادن سرمایه و نابجا هزینه کردن آن نیست.
از دیدگاه نخست، سازمانهای مسئول تأمین نیروی انسانی جامعه ما کمتر به این مهم اندیشیدهاند و به ندرت تحقیقی میتوان یافت که به قصد سیاستگذاری در هر یک از رشتههای تحصیلی در مورد نیازهای واقعی بازار کار به اجرا درآمده، و اگر تحقیقی در دانشگاهی یا به صورت پایاننامهای نیز انجام شده هرگز ملاک تصمیمگیری قرار نگرفته است."