چکیده:
سرآغاز: معنویت سازمانی از جمله دریچه های نوینی است که در حوه رفتار سازمانی گشوده شده و هر روز علاقمندان بیشتری را مجذوب خود می کند. از دیگر سو به نظر می رسد استعداد جامعه ایرانی برای معنویت ورزی از میانگین جهانی فزون تر است و این مسوولیت پژوهشگران عرصه مدیریت را برای بهره گیری از این ابزار کم هزینه جهت تداوی مشکلات سازمانی، مضاعف می کند و صد البته یکی از چالش های موجود سازمانهای کشورمان، خمودگی و سطح نازل خلاقیت و نوآوری در آنهاست.
روش: در این پژوهش با روش استقرایی فرضیه تاثیر معنویت بر خلاقیت مورد آزمون قرار گرفته است؛ بدین منظور نمونه ای به حجم 108 نفر از کارکنان شاغل در محیط های مختلف کاری و با سطح تحصیلات متفاوت اخذ گردید و داده های جمع آوری شده برای تحلیل آماری به نرم افزار SPSS سپرده شد.
نتیجه گیری: در نهایت وابستگی دو متغیر معنویت و خلاقیت کارکنان در سطح اطمینان 99% تایید شد. لهذا پیشنهاد می گردد تمسک به حبل معنویت جهت بهبود خلاقیت و رفع معضلات سازمان ها در دستور کار قرار گیرد و همانطور که در متن مقاله مستدلا تبیین گشته، تدین به دین حنیف، بهترین طریق برای معنوی تر شدن است.
خلاصه ماشینی:
"روش:در این پژوهش با روش استقرایی فرضیه تأثیر معنویت بر خلاقیت مورد آزمون قرار گرفته است؛بدین منظومه نمونهای به حجم 108 نفر از کارکنان شاغل درمحیطهای مختلف کاری و با سطح تحصیلات متفاوت اخذ گردید و دادههای جمعآوری شده برای تحلیل آماری به نرمافزار SPSS سپرده شد.
ولیمع الاسف در جهت تشریح طرق بهرهیگری از معنویت اسلامی درسازمانها،حرکت شایستهای صورت نگرفته است و راه درازی تا تبیینالگوی ملی و دینی معنویتورزی در نزدگی شخصی افراد و از آنمهمتر در سازمانها پیشرو است و این همه در حالی است که با توجه بهفرهنگ و محتوای ارزشی کارکنان ایرانی،به نظر میرسد آمادگیمعنویت در آنها از حد میانگین بالاتر باشد7.
حال باید ببینیم دینی که ادعا میکند کاملا منطبق با آفرینشانسان است و توانایی برآورده کردن کلیه نیازهای وی را دارد،دستور العملی جهت تقویت شهود و خلاقیت پیروان خود و استفاده از ایننظم نامرئی حاکم بر جهان دارد؟ شهید مطهری در کتاب نبوت پس از بیان این که مرتاضها و سایرافرادی از این دست با تحمل چه مشقات طاقتفرسایی به توانایی انجاماعمال خارق العاده دست پیدا میکنند چنین میگوید:انسان،نباید منکرقوای روحی و استعداد خارق العاده روحی بشر شود،نباید منکر جهاندیگری مافوق این جهان شود و همچنین نباید منکر اثر تقوا و عبادت ومعنویت شد.
Cavanagh G(1999)Spirtuality for managers:context & critiqu Journal of organizational change management 199-186:(3)12 (9).
Freshman B(1999)An exploratory analysis of definitons & applications of spirituality in the workplace Jounal of organizational change management 12(4):318-329."