خلاصه ماشینی:
"آیا آن زن آزادهء در حضر،در سفر به نوعی تفکر«قلعهء حیوانات» اورول رسیده است یا«کارخانهء مطلقسازی»کارل چاپک را دوباره به یاد آورده؟آیا او فکر نکرده است که«کولاژ»در هنرهای ترسیمی و تجسمی مجموعهای از بریدههاییست که چون جفت هم مینشینند چشمانداز کاملی را ارائه میدهند؟ اگر نویسنده،اندیشهء«برای پیروزی در نبرد عشق و نفرت هردو لازم است» (ص 99)را عنوان میکند،من حق دارم بپرسم که در این کتاب دوم جای عشق کجاست؟به علاوه آیا درست است که نویسنده به جزییترین و خصوصیترین عادات شخصی آدمها از دست شستن«طرفه»تا لاتی حرف زدن«دکتر شرمگین»اشاره کند برای آنکه احتمالا لبخند نه،که زهرخندی از کسانی تحویل بگیرد که منتظرند حرفها و نیشهای خود را از زبان و قلم نویسندهء در حضر و زن ایرانی شجاع و پرچمدار دفاع از آزادی بیان سلمان رشدی بشنوند و بخوانند؟هیچ قصد ندارم که بگویم او با این کار آب به آسیاب دشمن میریزد ولی ساکن تبعیدگاه حتما باید بداند که آن میرابهای دهکده بلدند چه جور آب را برگردانند و کدام مزرعه را سیراب سازند و کدام تاکستان را بخشکانند.
5-یک یادداشت خصوصی میان مهشید امیر شاهی و من کاش خانم نویسندهء در حضر و در سفر به یاد بیاورد که عزیزی از من که سالی چند است در میان ما نیست و به«مینو»ی جاودان روی کرده است و نام او را بر نوادهء این خانم نهادهاند،از قبیلهء همین شیخ بودکه در همهء عمر شوخ کس با روی کس نیاورد و در واپسین دم نگران سلامت جان آنها بود که میماندند بیهیچ دلنگرانی از اینکه خود به سفر دراز جاودانگی میرود و به این جهت یادش بر دلوجان آشنایانش جاودانه مانده است."
کلید واژه های ماشینی:
حضر
،
مهشید امیر شاهی
،
زن
،
خانم امیر شاهی
،
کتاب خانم مهشید امیر شاهی
،
کتابهای خانم امیر شاهی
،
حضر حسرت
،
انقلاب
،
تبعید
،
وطن