خلاصه ماشینی:
"در اواخر عصر مغول نقش با آب طلا جلوه کرد و برای تزیین بیشتر،چرم را تحت فشار قرار دادند و طرحهایی بر روی آن با طلا یا بدون طلامی انداختند و تکاملیافته این روش همان است که در عصر تیموریان به اوج خود رسید و به جلد سوخت یا سوخته اشتهار یافت.
در عصر مفویه، ظریفکاری عهد تیموریان ظاهرا کاهش یافت و صحافی سنتی-ایرانی-به ویژه صحافی با اسلوب روغنی-در دوران سلطنت قاجاریه به ویژه ناصرالدین شاه قاجار به اوج ترقی خود رسید.
در همین عصر تشکیلاتی با نام «مجمع الصنایع»در تهران دایر شد(1296 هـ-)که بسیاری از جلدهای کتابهای موجود در کتابخانه سلطنتی در همین مجمع الصنایع ساخته شده است(هزار و یک شب از جمله آنهاست که از عمر محمد شاه شروع به ترجمه شده و در زمان ناصرالدین شاه پس از کتابت صحافی شد)."