چکیده:
وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به نمایندگی از دولت مسؤولیت تولیت سلامت را به عهده داشته و مأموریت آن فراهم آوردن موجبات تأمین بهداشت و درمان تمام افراد کشور از طریق تعمیم و گسترش خدمات بهداشتی،درمانی و آموزشی است. مسؤولیت اجرایی و نظارت آن در سطح استانها به دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی واگذار شده است(46 ردیف دانشگاهی در بخش بهداشت،44 ردیف دانشگاهی در بخش آموزش،28 مرکز تحقیقاتی دارای ردیف مستقل،7 دستگاه وابسته و 9 ردیف ستادی). هماکنون در سطح کشور بالغ بر 80 درصد از خدمات درمان بستری از طریق 529 بیمارستان وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سراسر کشور ارایه میشود.همچنین شبکه بهداشت و درمان با بیش از 17465 خانه بهداشت، 2443 مرکز روستایی،1976 پایگاه بهداشتی،397 مرکز تسهیلات زایمانی،1975 مرکز شهری،32 مرکز استان و 1453 پایگاه اورژانس در اقصی نقاط کشور حتی دورترین مناطق روستایی گسترده بوده و خدمات بهداشتی و درمانی که شامل واکسیناسیون،بهداشت مادر و کودک،تنظیم خانواده،مبارزه با بیماریها، فوریتهای پزشکی و...است،به صورت رایگان از طریق این شبکه به افراد کشور ارایه میشود.از طرفی در بخش آموزش عالی و پژوهشی،تعیین رشتهها و مقاطع تحصیلی مورد نیاز کشور و اجرای برنامههای خودکفایی با 10250 نفر هیأت علمی و بیش از 100 هزار نفر دانشجو و انجام تحقیقات بنیادی و کاربردی در جمیع رشتههای پزشکی و زمینههای بهداشتی و درمانی از وظایف خطیر وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی است. در این راستا منابع مورد نیاز ارایه خدمات شامل خدمات پیشگیری و مراقبتهای اولیه بهداشت، خدمات بالینی(سرپایی و بستری)،خدمات بازتوانی و نوتوانی(توانبخشی)و پاسخگویی به خطرات و بلایا 2L(به تصویر صفحه مراجعه شود) در کشور توسط حجم گستردهای از نیروی انسانی بالغ بر 330 هزار نفر در بخش سلامت و آموزش عالی(اعم از رسمی،پیمانی،طرح و شرکتی)،از محل اعتبارات عمومی و همچنین درآمدهای اختصاصی حاصل از ارایه خدمات باید تأمین شود. سرمایهگذاری در تولید منابع انسانی و فیزیکی در بخشهای زیر فعال است: آموزش نیروهای پزشکی و بهداشتی،پژوهش(تحقیقات بنیادی،توسعهای و کاربردی و تولید اطلاعات)،تأمین و نظارت بر تولید،واردات و صادرات دارو،تدارکات دارو و ملزمات پزشکی،تولید،واردات و صادرات تجهیزات پزشکی و ساختمان و تجهیزات(تأمین فضای فیزیکی در حوزه مراقبتهای اولیه بهداشتی توسط دولت انجام میشود و بیشتر بیمارستانها توسط دولت یا نهادهای عمومی احداث میشود و بخش خصوصی،خیریه و تعاونی نقش کمی دارند). در این گزارش وضعیت اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی،جهتگیریها و سیاستهای کلی در بخشهای بهداشت،درمان و آموزش و پژوهش 3Lپزشکی،مبانی برآورد در تدوین بودجه و مقایسه اعتبارات دانشگاههای علوم پزشکی و ردیفهای ذیل آن وزارتخانه ارایه شده است.
خلاصه ماشینی:
رشد 33 درصدی اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در لایحه بودجه سال 8831 نهال احمدزاده* اشاره: وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی به نمایندگی از دولت مسؤولیت تولیت سلامت را به عهده داشته و مأموریت آن فراهم آوردن موجبات تأمین بهداشت و درمان تمام افراد کشور از طریق تعمیم و گسترش خدمات بهداشتی،درمانی و آموزشی است.
در این راستا منابع مورد نیاز ارایه خدمات شامل خدمات پیشگیری و مراقبتهای اولیه بهداشت، خدمات بالینی(سرپایی و بستری)،خدمات بازتوانی و نوتوانی(توانبخشی)و پاسخگویی به خطرات و بلایا (به تصویر صفحه مراجعه شود) در کشور توسط حجم گستردهای از نیروی انسانی بالغ بر 033 هزار نفر در بخش سلامت و آموزش عالی(اعم از رسمی،پیمانی،طرح و شرکتی)،از محل اعتبارات عمومی و همچنین درآمدهای اختصاصی حاصل از ارایه خدمات باید تأمین شود.
جدول 2-اعتبارات وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی در لایحه بودجه سال 8831 کل کشور (به تصویر صفحه مراجعه شود) -انطباق محتوای برنامههای درسی رشتههای مختلف آموزشی با نیازهای جامعه و مقتضیات ناشی از توسعه علوم و فناوری.