خلاصه ماشینی:
"اکنون باید دید که آیا امامان هم برای اثبات امامت خود نیاز به این دلایل دارند؟ پاسخ این است که «امامت» به عنوان پیشوایی خاص الهی و دینی ـ با ویژگیهایی که در صفحات قبل یاد کردیم ـ مقامی والاست و امام معصوم واجد همه ویژگیهای پیامبر ـ بجز وحی قرآن ـ و دارای تمامی اختیارات و مسوءولیتهای رسول خدا و برخوردار از علم لدنی و در یک کلمه امام یعنی، خلیفه خدا و خلیفه رسول الله صلیاللهعلیهوآله .
اگر سوءال شود که آیا ممکن است همانگونه که انسانها فرزندان و خویشاوندان خود را به دلیل نسبتهای خانوادگی بر دیگران ترجیح میدهند و گاه در این راه حقوق و فضایل دیگران را نادیده میگیرند؛ خداوند هم فقط به خاطر خویشاوندی «اهلبیت علیهمالسلام » با پیامبرش، آنان را مورد توجه ویژه قرار داده و محبت ایشان را بر مردم واجب کرده باشد!
دلیل اینکه خداوند نزدیکان و خاندان پیامبر صلیاللهعلیهوآله را تا این اندازه مورد تکریم و عنایت قرار داده، تا آنجا که محبت آنان را پاداش رسالت رسول خاتم صلیاللهعلیهوآله تعیین کرده است؛ آن است که اهلبیت پیامبر از همه انسانها و از همه امت پیامبر با تقواتر بوده و در میدان بندگی و عبادت و ادای حقوق و انجام وظایف الهی بر همگان پیشی گرفتهاند.
پس میتوان نتیجه گرفت که اگر خداوند محبت و مودت اهلبیت پیامبر صلیاللهعلیهوآله را بر موءمنان واجب ساخته، به خاطر آن بوده است تا مردم با محبت و دوستی، راه اطاعت از معلمان الهی را بپیمایند و معرفت خدا و اطاعت از دستورات دین را با زمزمه محبت فراگیرند و این به سود خود مردم است، چنان که قرآن به صراحت این نکته را بیان داشته است: «قل ما سألتکم من اجر فهو لکم ان اجری الا علی الله»."