خلاصه ماشینی:
"با ملاحظه تفسیرهایی که ابن عربی بر اشعارش داشته است،می توان دانست که او تجربههای عرفانی را در چارچوب فلسفی خویش چگونه میفهمیده و بین تجربیات مذکور و امور دیگر به چه نحو ارتباط برقرار میکرده است.
درباره این قصیده ابتدا باید گفت سندی متعلق به رویایی نشاتگرفته از قدرت خیال ابن عربی است و ریشه در تجربهای واقعی در کعبه دارد.
اینکه روحهای مذکور قبل از استلام حجر الاسود و به احتمال قوی پیش از طواف کعبه و بیت الله الحرام نزد ابن عربی آمده باشند جالب توجه است.
ابن عربی بوسیدن یا استلام حجر الاسود را با عهدی که با خدا بسته است تلفیق میکند؛و به این ترتیب اعتراب میکند که در واگذاری خویش و وجود حقیقی خود به خداوند صادق نبوده است.
تردیدی باقی نمیماند که هلاکت مورد بحث نوعی مرگ روحی است؛اما معنای مذکور برای این بخش از شعر متناسب نیست؛و این عدم تناسب با بیت بعدی بیشتر هم میشود.
اما این اگر تجربهای گذرا و یکی از مراحل تکامل روح باشد و برای روح یا نفس افاده مرگ نماید،همانطور که در شرح بیان شده، مرگی دائمی نیز نخواهد بود.
چنانچه مثلا در منا سنگریزه های جمعآوری شده را پرتاب میکنند و ابن عربی این امر را(در شرح بیتهای سوم و چهارم)تمثیلی از کنار گذاشتن افکار شیطانی و احساسات شهوانی و به یاد آوردن خاطره آبا و اجداد معنا میکند.
ابن عربی البته در شرح اشعار مذکور،دلیل هراس زنان را مخالفت آنها با محدود شدن اطلاقشان در اشکال ذکر میکند و میگوید آن ها از او میخواهند که بداند آنسوتر حجابی است که شیای لطیف را در خود پنهان داشته است."