خلاصه ماشینی:
"تصور میکنم که اگر بتوان با آموختن دانشهای دیگر در محضر دیگرانی متعلق به ملل و نحل دیگر،دانشمند اسلامیشد یا با آموختن فلسفه در محضر دیگرانی خارج از اصحاب دیانت و مذهب اسلام به معنای دقیق کلمه فیلسوف اسلامی شد(که البته ممکن است در این موارد بهخصوص مورد اخیر جای مناقشه باشد)،ولی عرفان چیزی نیست که پیروان یک دین بتوانند آنرا از پیروان ادیان دیگر بیاموزند و در عین حال عارف اسلامی (مسلمان)باشند.
از آنجا که برطبق این نگاه پوزیتیویستی،از این میان آنچه واقعیت دارد،امور قابل سنجش به روش علمی است،بنابراین فقط میتوان تأثیرات تاریخی را مورد توجه قرار داد و اموری چون برکت و حضور از این حیث قابل بررسی و اعتنا نیست.
»5 بههرتقدیر اگر برکت و حضور را اموری واقعی بدانیم و با توجه به این امور نیز علاوه بر تأثیرات تاریخی در تکوین عرفان و عارفان در یک سنت، نقش اساسی دارند،در آن صورت روشهای تاریخی و حتی پدیدارشناختی امروز را برای تبیین این موضوع نارسا خواهیم یافت.
چون عین ثابت یا مثال اعلای سنت باقی است،حیات جلوههای آن در پرتو خود آن تبیین میشود و ارتباط میان آن جلوهها نیز میتواند ارتباطی در ساحت خود آن عین ثابت باشد و به همین معنا است که این نوع ارتباط میان سنت،ارتباطی فراتاریخی است.
ولی وقتی یک طریقه صوفیه،فرضا بدون آنکه ارتباط تاریخی مشخصی با آن امامان داشته باشد،شجرهء خود را به آنها میرساند،آن هم بهخصوص در مورد طریقههای سنی این انتساب امتیازی برای آنها در صحنه اجتماع محسوب نمیشود بلکه حتی ممکن است مشکلاتی هم ایجاد کند،این موضوع شایسته تأمل جدی است."