خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نکات یادشده،اهمیت و ضرورت ایجاد فرصتهای پژوهشی و تئوریک را برای تحلیل شرایط فرهنگی و بازتولید تعاریف بیان میکند و این مهم خود در گرو شکلگیری نگاه جریانشناسی و کلنگری است که بتواند فراتر از اتفاقات و جریانات جاری در بلندای تاریخ ایستاده و با نگاهی مجموعهنگر و تحلیل جریانی و دههای تحولات فرهنگی و ادبی و ترسیم مسیر ادبیات کودک و نوجوان و مهمترین اتفاقات و قلههای هر دهه بهمثابه منحنی لگاریتمی، راههای طیشده را بنمایاند تا معلوم شود که کدام قلهها را طی کردهایم و امروز، بر کدام ارتفاع ایستادهایم تا بهتر بتوانیم،مسیر آینده و راهها را ترسیم کنیم.
بهدور از اینکه پاسخگویی به اینگونه سؤالات را در عهده چه کسی و در قلمرو وظایف چه نهادی بدانیم،باید گفت: پیدایش ادبیات دینی برای کودکان و نوجوانان در پاسخ به این جریان طبیعی پدید میآید.
این ادبیات،گاه متعهد بهدین و باور دینی و گاه حتی بهدور از تعهد دینی،تنها برای پرورش نگاه هستیشناسانه کودکان با رویکردی فلسفی خلق شده است."