چکیده:
سوره واقعه،سورهای از قرآن کریم،مشتمل بر رازهای گرانقدری از معاد و بخشهای آن از جهت نیکبختی و بدبختی در جهان آخرت تقسیم شده است.در این مقاله ضمن تحلیل نشانهشناختی متن سوره به تصاویر متبادر به ذهن اشاره شده و بر نقش تصویرآفرینی و آفرینش هنری در قرآن و آیات و کلمات آن تاکید میشود.در بحث معرفی نشانهها،نشانههای گفتاری و نوشتاری در زمرهی نشانههای نمادین قرار میگیرند،در نتیجه تصاویر موجود در متن سوره از جهت معنای نمادین معرفی گردیدهاند.
قرآن بیشتر پیامها را از طریق ذکر مثالها و تصاویر و نمادها ارائه میدهد.در این میان تصویرگران میتواننددر مواجهه با موضوعات قرآنی، از نمادهای موجود در قرآن و مذهب از جمله نمادهای تصویری،نمدهای رنگی و...بهره گیرند و تصاویری مناسب با موضوع ارائه دهند.همچنین در زمینهی مجرد معنوی تصویرگر میتوانداز نقوش تزیینی ابداع شده در فرهنگ اسلامی بهرهگیری نماید.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله ضمن تحلیل نشانهشناختی متن سوره به تصاویر متبادر به ذهن اشاره شده و بر نقش تصویرآفرینی و آفرینش هنری در قرآن و آیات و کلمات آن تاکید میشود.
ازآنجاکه قرآن،کلام الهی و سخن معنیدار برای انسان است پس میتوان گفت با توجه به فهم و درک انسانها نازل شده که این امر نشانگر توجه به قراردادهای انسانی در پس کلام قرآن میباشد به صورتی که پیامهایی در مورد زندگی روزمدره با ذکر مثال و جهان ماورا با نمادهای شناخته شده،معرفی میگردد.
اما این حقیقت چگونه رخ میدهد؟آیا این آفرینش هنری با صور و خیالی که در شعر به طور عام و مستمر و به طور خاص از آن سخن میگویند،سنخیتی دارد یا خیر؟ قرآن کریم در ماهیت خویش از بسیاری جهات غیر از آنکه یک متن زبانی به شمار میآید منحصربهفرد است و همین ویژگی مقولات قضیهی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2.
سید قطب نویسنده کتاب«آفرینش هنری در قرآن»به درستی اظهار میکند که آفرینش صورت نمادین و هنری در سه چهارم عبارات و آیات قرآنی به خدمت گرفته شده است و در ما بقی از آن حیث که موضوع حالت مصور یا تصویر نمادین نداشته است، (به تصویر صفحه مراجعه شود)3.
در آیات انتهایی سوره برای معرفی معاد از سه عنصر خاک،آب و آتش و همچنین آفرینش انسان در طی مراحلی یاد شده است تا بهترین صورت این موضوع شرح د اده شود.
نتیجه: -در قرآن کتاب مقدس مسلمانان،ارایههای کلامی به صورت یک نوع افرینش هنری ارایه گردیدهاند،که این آفرینش عبارت است از تصور معانی در ساختا محض ذهنی و سپس بازآفرینی آنها به صورت تصویر عینیت یافته.