چکیده:
یکی از تعهدات مهم مستأجر کشتی استفاده از بندر امن است که در امنیت کشتی بسیار مهم است.اگر مستأجر از بندر امن استفاده نکند و این امر باعث ورود خسارت به کشتی شود مسؤول است.بنابراین مهم است که معنا و مفهوم بندر امن معلوم شود تا دریابیم که آیا ناامنی بندر باعث خسارت به کشتی شده یا مسأله دیگری مثل عدم قابلیت دریانوردی کشتی.
خلاصه ماشینی:
"به عنوان مثال ماده 2 فرم Baltime Charterparty چنین مقرر میدارد:«کشتی باید بین بنادر امن و غیر خطرناک و در محلهایی که همواره بهطور امنی شناور باقی ماند به کار گرفته شود»، در تعریف قاضی Sankey از بندر امن نواقصی به چشم میخورد از جمله اینکه ایشان در تعریف خود گلوگاهها و راههای ورودی بندر را که دسترسی کشتی به بندر را ممکن میسازند در نظر نگرفته است چه بسا این گلوگاهها و راهها برای کشتی مربوطه نامناسب بوده و ایجاد خطر نمایند به گونهای که بندر مربوطه را برای آن کشتی ناامن سازد.
در این پرونده قاضی Sellers در خصوص تعریف بندر امن اظهار داشت: «بندر امن بندری است که کشتی مربوطه بتواند در زمان مربوطه بدان دسترسی داشته،وارد شود،از آن استفاده نماید و مراجعت کند و،در صورت عدم وجود وقایع غیر معمول،در معرض خطراتی نباشد که نتوان از آن خطرات با دریانوردی صحیح و دریانوردان خوب اجتناب نمود».
یعنی باید علت خسارت را نه در ناامنی بندر که در عدم قابلیت دریانوردی کشتی ( unseaworthiness )،جستجو کرد چرا که یکی از مصادیق قابلیت دریانوردی کشتی( Seaworthiness )به عنوان یکی از تعهدات ضمنی مهم موجر،این است که افرادی لایق،شایسته،کاردان و کارآمد را در مقام خدمه کشتی بکار بگمارد که بتوانند دریانوردی صحیح بنمایند و از عهدهء خطرات معمول دریایی و بنادر برآیند و در غیر این صورت موجر به لحاظ نقض تعهد قابلیت دریانوردی کشتی،که برای آن مسؤولیت مطلق ( Strict Liability )دارد،مسؤول جبران خسارت وارده به مستأجر میباشد."