خلاصه ماشینی:
"فخر الدین عراقی(وفات 688 هـ)که شاگرد صدر قونوی و داماد و خلیفهی بهاء الدین زکریا مولتانی(از خلفای شهاب الدین عمر سهروردی صاحب عوارف المعارف)است،گوید: باز دریای جلالت ناگهان موجی زده جمله را در قعر بحر بیکران انداخته جمله یک چیز است موج و گوهر و دریا،و لیک صورت هریک خلافی در میان انداخته شمس مغربی در غزلی گوید: چو بحر نامتناهیست دائما مواج حجاب وحدت دریاست کثرت امواج جهان و هرچه در او هست جنبش دریاست زقعر بحر به ساحل همی کند اخراج مؤید الدین جندی صاحب شرح فصوص الحکم گوید: موجهایی که موج هستی راست جمله مر آب را حباب بود پس از اینروی هستی اشیا راست،چون هستی سراب بود 2-در تمثیل دیگر برای وحدت وجود،گفتهاند که وجود مانند نور است و ممکنات مانند شیشههای رنگارنگ،چون نور از شیشههای مختلف رنگارنگ متجلی شود،با آنکه حقیقت نور،واحد است،بیننده نوری را که از شیشههای رنگارنگ میتابد،متفاوت و به رنگهای متعدد میبیند،چنانکه در تشریح همین تمثیل گفتهاند: اعیان همه شیشههای گوناگون بود که افتاد بر او پرتو خورشید وجود هر شیشه که سرخ بود یا زرد و کبود خورشید در او به هرچه او بود نمود شیخ شبستر نیز میگوید: من و تو عارض ذات وجودیم مشبکهای مرآت وجودیم همه یک نور دان اشباح و ارواح گه از آیینه پیدا گه زمصباح حافظ نیز میگوید: حسن روی تو به یک جلوه که در آینه کرد این همه نقش در آیینهی اوهام افتاد این همه عکس من و نقش نگارین که نمود یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد 3-تمثیل وجود به صورت شخص واحد و تمثیل ممکنات به عکس آن شخص در آیینههای متعدد(یا در یک آیینهی چند رویه)که در این صورت هم،چندین تصویر متفاوت در آیینههای متعدد متساطع و منعکس میشود،اما هویت واقعی شخصی که عکس او در این آینههای مختلف دیده میشود،یکی بیش نیست."