خلاصه ماشینی:
"(بروجردی،168-167) شریعتی نیچه را فیلسوف نابغه و افتخار بشریت در قرن نوزدهم میداند و بیشتر تحتتأثیر جنبههای ادبی و انسانگرایانهی اندیشههای وی قرار گرفته و از لابهلای اندیشههای عمیق فلسفی،مطالبی را برمیگیرد که متناسب با جریانات روشنفکری حاکم بر جامعهی آن زمان بوده است.
شریعتی درصدد است تا از اندیشههای این متفکرین جهت تأیید آنچه او مسوولیت و رسالت اجتماعی روشنفکر مینامد و به آن اعتقادی بسیار داشته،استفاده نماید و برای وی مفاهیمی چون«هنر برای هنر»، «علم برای علم»،یا به عبارت کلیتر هرچیزی برای خودش بیمعناست بنابراین یافتن چنین تعبیراتی از نیچه که به کرات از او به بزرگی یاد میکند،غنیمتیست بزرگ.
آ،7:171) و یا در مورد سیانتیسم یا علم ابزاری که آن را فاجعهیی بزرگ میداند که در قرن بیستم رخ میدهد،از قول نیچه میگوید:«کسانی که از علمپرستی و تقوا و بینظری و بیطرفی در علم دم میزنند،کسانی هستند که میخواهند مسوولیت مبارزه و تعهد اجتماعی در زمان و نسبت به سرنوشت جامعه و متن خودشان و انسان عصر خویش را قبول نکنند و از زیر بار هر مسوولیتی و هر تعهدی در بروند و از جامعهی مردم به داخل آزمایشگاهها و کتابخانههایشان آبرومندانه پناه گیرند».
آ،25:48-45) شریعتی در تحلیل خود در رابطه بین شرق و غرب،غرب را تحقیر کنندهی فرهنگ شرق میداند و اصطلاحی برگرفته از سوردل،متفکر و روشنفکر آفریقایی،به نام دیالتیک سوردل به کار میبرد که طبق آن شرق برای اینکه از تحقیر غرب در امان بماند به دامان خود غرب پناه میبرد و در این راستا او غرب را به مطرح کردننژاد برتر دربرابرنژاد پستتر متهم میکند و فیلسوفانی چون نیچه و هگل را بر کرسی این اتهام مینشاند."