خلاصه ماشینی:
"اگرچه راجا رام موهن روی با تشکیل سازمان براهموساماج موفق به انجام اصلاحاتی در مذهب هندو شد،اما با وفاتش،سازمان مزبور از هم پاشید،تا آنکه یازده سال بعد از وفات او،دویندرانات تاگور،پدر رابیندرانات تاگور در صدد احیای آن برآمد و از این روی در سال 1845 م چهار جوان برهمن را برای تحصیل به بنارس فرستاد تا بیدها را در مطالعه آورند و پس از بازگشت آنان به بنگال و مذاکرات و گفتوگوهای بسیار و طرح بحث و نظرها اعلام داشت که بیدها و اوپانیشادها در نظر بنیانگذاران براهمو ساماج فاقد آن اعتباری است که قرآن در نزد مسلمانان دارد و انجیل در نظر مسیحیان،براهمو ساماج تنها متونی را که منادی وحدت باشد،میپذیرفت؛یعنی کتب مقدس ادیان (به تصویر صفحه مراجعه شود) تاگور،شاعر برندهی جایزهی نوبل الهی را معتبر میشناخت.
تاگور کودکی و جوانی خود را در چنین خانوادهی بافضیلتی گذرانید و با آداب ملل و نحل گوناگون آشنا گشت و با تصوف ادیان مختلف اعم از بودایی،هندویی،زرتشتی،یهودی،مسیحی و اسلام پیوندی بنیادی یافت و تحت تأثیر این فرهنگها بویژه فرهنگ اسلامی درآمد و روح تصوف اسلامی در او اثری شگفتآور بخشید و به قول استاد ملک الشعرای بهار چون به ایران آمد: بلبل ما گشت غزلخوان او شاخ گل آویخت به دامان او آب روان مویه کنان بر زمین سود به آثار قدومش جبین نتیجه خلاصه سخن آنکه این نابغهی بزرگ شرق تاگور از پدرش شوق به فرهنگ شرقیان را آموخت و نیز رهایی از تعصب را در فراگرفتن این فرهنگ همت در میان آورد و خود به معنویت ادیان گوناگون متخلق شد، بویژه روح تصوف اسلامی که میراث مریدان گورونانک و مذهب سیک بدو بود،در شکل بخشیدن شخصیت جهانی او نقشی ایفا کرد تأملبرانگیز بانگاهی مهرآمیز و درخور ستایش بسیار با فلسفه و تعالیم معنیدار هندویی،بودایی و اسلام و مآلا تصوف اسلامی."