خلاصه ماشینی:
"رویداد واقعه در ملاء عام،حالت ندایی همراه با تحذیر،نزدیکی بیان به زبان محاوره و طنز،تصویرگی همسان و قراین همانند در توصیف مخاطب،این نظر را تقویت میکند که خواجه در سرایش غزل بینظیر خود با مطلع: ناگهان پرده برانداختهیی یعنی چه؟ مست از خانه برون تاختهیی یعنی چه؟ (دیوان حافظ،ص 570) به حکایتی از اسرار التوحید بینظر نبوده است،چرا که مخاطب، در هر دو،بیپرده و حجاب بیرون آمده است و حالت مستی بر وی مستولیست.
ک. اسرار التوحید، بخش اول،ص 271) منابع 1-اسرار التوحید فی مقامات شیخ ابی سعید،محمد بن منور،مقدمه و تصحیح و تعلیقات دکتر محمد رضا شفیعی کدکنی، تهران،آگاه،چ 1،بهار 1366 2-دیوان حافظ،به کوشش خلیل خطیب رهبر،تهران،صفی علیشاه،چ دوم،1364 3-عرفان و رندی در شعر حافظ (بازنگریستهی هستیشناسی حافظ)،داریوش آشوری،تهران،نشر مرکز،چ 1،1379 4-حافظنامه،بهاء الدین خرمشاهی، تهران،علمی و فرهنگی و سروش،1366 5-تذکرة الاولیا،فرید الدین عطار،تصحیح محمد استعلامی،تهران،1346 6-حافظشناسی(جلد 13)،به کوشش سعید نیاز کرمانی،تهران،پاژنگ،1379 7-ماهنامهی حافظ،شمارهی 8،آبان 1383، (مقالهی دکتر محمد جواد شریعت)،صص 34-37."