خلاصه ماشینی:
"در اینجا چند نمونه از بازتاب این فرضیه را در شعر فارسی میآوریم: 1-میرزادهی عشقی،شاعر و روزنامهنگار معروف که به دلیل مخالفت با جمهوریخواهی قلابی سردار سپه(رضا شاه بعدی)به دستور او وسیلهی عوامل نظمیه در 1303 ترور شد،گفته است: به پندار دانای مغرب زمین پدیدآور پند نو داروین طبیعت ز میمون دمی کم نمود سپس ناسزا نامش آدم نمود 2-امین الشریعهی سبزواری(وفات 1318)که شرححال او در جلد نهم دایرة المعارف تشییع مندرج است،گفته است: بیشاخ و دم است اگرچه آدم از گاو و خر است شخص بد،کم این نکته شنیدهام ز استاد کو یاد مرا به کودکی داد «گاوان و خران باربردار به ز آدمیان مردمآزار» داروین چه درست گفت و محکم کز پشت خر است و گاو،آدم با این که دماش بریده گردید میمون صفت است و اهل تقلید 3-مرحوم حاج سید عبد الله برهان سبزواری(وفات 1343)که شرح حال او نیز در جلد دوم دایرة المعارف تشییع مندرج است،در قصیدهیی که در دیوان وی به چاپ رسیده است،گوید: مکن رهبر خویشتن داروین را منه زیر پا حجت عقل و دین را طبیعت که نه علم دارد نه حکمت نداند از او عقل،کار گزین را که این نظم بگذاشت در کاخ هستی؟ که بر جای بینی مکان و مکین را 127-قاعدهی به دست آوردن سن اشخاص!
در این باب همانطور که در ذیل نقد آقای شیخ رضایی در مجلهی حافظ توضیح داده بودیم،شخصی که در سلطنت رضا شاه در تهران با اقدامات مدرسهی طب مخالفت میکرده است،حاج آقا جمال اصفهانی برادر آقا نجفی اصفهانی بوده است که چون در جنگ جهانی اول،روس ها او را در اصفهان بازداشت کردند،به تهران آمد و در تهران در مسجد حاج سید عزیز الله واقع در بازار تهران به اقامهی نماز جماعت و تدریس فقه اشتغال داشت و به تدریج یکی از مجتهدان طراز اول تهران شد."