خلاصه ماشینی:
"نتایج به دست آمده نشان داده است که رابطه مثبت و معناداری بین رهبری معنوی و ابعاد آن با یادگیری سازمانی در دبیرستانهای ساوه وجود دارد.
ضیایی و دیگران(1387)،پژوهشی تحت عنوان"نقش رهبری معنوی در توانمندسازی کارکنان دانشگاه تهران"انجام دادند و چنین نتیجهگیری شد که بین چشمانداز،نوعدوستی، ایمان به کار،معناداری در کار و عضویت در سازمان با توانمندسازی کارکنان رابطهی معناداری وجود دارد و بین تعهد سازمانی و توانمندسازی کارکنان رابطهی علی وجود ندارد و در نهایت رابطهی علی معکوس میان بازخورد عملکرد رهبر و توانمندسازی کارکنان وجود دارد.
از این رو تحقیق حاضر بر آن است که رابطه (1) Rego & Cunha (2) Amitay (3) Reave (4) Malone رهبری معنوی با یادگیری سازمانی در دبیرستانها را مورد بررسی قرار دهد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) بعد از آزمون فرض،در پاسخ به فرضیهی اول همبستگیهای به دست آمده نشان داد که بین رهبری معنوی و یادگیری سازمانی در دبیرستانهای ساوه در سطح 0/01 رابطهی مستقیم و مثبت و معناداری وجود دارد که ضریب همبستگی محاسبه شده 0/719 به دست آمده است.
برای بررسی سوال پژوهش و تعیین این که تا چه اندازه از روی ابعاد رهبری معنوی میتوان به پیشبینی تغییرات مربوط به یادگیری سازمانی پرداخت،از تحلیل رگرسیون چند متغیره(روش گام به گام)استفاده شده است که نتایج آن ارائه میشود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) چنان که در جدول بالا ملاحظه میگردد از بین 7 بعد"رهبری معنوی"،5 بعد آن(تعهد سازمانی،بازخورد عملکرد،ایمان به کار،عضویت در سازمان،معناداری در کار)وارد معامله شدهاند و ابعاد"چشمانداز سازمانی"و"نوعدوستی"از مدل حذف شدهاند؛زیرا با اضافه شدن این دو بعد،مقدار R2 بهطور معناداری تغییر نمیکند."