چکیده:
یکی از شاخص ترین رمان های فارسی، که بر اساس بوطیقای داستان نویسی پسامدرن خلق شـده اسـت ، رمان آزاده خانم و نویسنده اش اثر رضا براهنی است . نویسنده در این رمان بـا بهـره گیـری از شـگردهای پست مدرنیستی هم چون عدم انسجام ، عدم قطعیت ، نفی زمان ، روایت اسکیزوفرنیک ، مرگ مولف ، چند صدایی، تناقض ، پارودی، جذب خواننده با استفاده از شکل و... اثری تحول آفرین و تاثیرگذار در عرصه ی داستان نویسی ایران نوشته است . هدف براهنی از خلق رمان آزاده خانم و نویسنده اش نوشـتن داسـتانی بر اساس عرف های شناخته شده ی ادبی نیسـت ، بلکـه نوشـتن «قصـه ی نوشـتن » اسـت کـه در مقابـل خواننده نوشته میشود. این رمان اثری ساختارشکن و چند پاره است که بخش های متفـاوت آن از نظـر زمانی، مکانی و روایی فاقد تسلسل خطی و توالی منطقیاند. این پاره هـای جـدا از هـم موجـب از بـین رفتن وحدت و یکپارچگی رمان و تکه تکه شدن آن میشود. نویسندگان این مقاله برآن اند مولفه های پسامدرن را در رمان آزاده خانم و نویسنده اش تحلیل و بررسـی کنند.
خلاصه ماشینی:
هدف براهنی از خلق رمان آزاده خانم و نویسنده اش نوشـتن داسـتانی بر اساس عرف های شناخته شده ی ادبی نیسـت ، بلکـه نوشـتن «قصـه ی نوشـتن » اسـت کـه در مقابـل خواننده نوشته میشود.
٢. پیشینه ی پژوهش درباره ی موضوع این پژوهش باید گفت در باب رمان های پسامدرن فارسی مقـالاتی در مجـلات متعدد به چاپ رسیده است و این آثار از جنبه های گوناگون مورد نقد و بررسی قـرار گرفتـه انـد که به چند مورد اشاره میشود: ـ «پست مدرنیسم و بازتاب آن در رمـان کـولی کنـار آتـش » از ناصـر نیکوبخـت و مـریم رامین نیا (١٣٨٤)، نویسندگان در این مقاله پس از ارائه ی توضیحاتی در باب ادبیات پسامدرن و مؤلفه های آن ، پست مدرنیسم را در عرصه ی داستان نویسی ایران بررسـی و رمـان کـولی کنـار آتش نوشته ی منیرو روانیپور را اثری با رنگ و بوی پسامدرنیستی معرفی میکننـد.
ـ «خلاقیت پسامدرن در آزاده خانم و نویسنده اش » از حسین پاینده (١٣٨٨)، نویسنده در ایـن مقاله ، شیوه ی روایت داستان را یکی از مهم ترین ویژگیهای رمان های پسامدرن میداند و رمـان آزاده خانم و نویسنده اش نوشته ی رضـا براهنـی را در زمـره ی آثـاری مـیدانـد کـه بـر اسـاس رویکـردی پسامدرنیستی به روایتگری خلق شده است و روایت اثر را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد.
ـ «نقد رمان آزاده خانم و نویسنده اش ، نوشـته ی رضـا براهنـی» از رضـا عـامری (١٣٧٨): نویسنده در این مقاله چگونگی ساختار رمـان آزاده خـانم و نویسـنده اش را بررسـی مـیکنـد و برخی از مؤلفه های پسامدرنیسـتی آن ، از جملـه بهـره گیـری از طنـز، تأثیرگـذاری خواننـده بـا استفاده از شکل و جادوی نوشتن ، ارائه ی فضاهای پیچیده و فراسـوی تجربـه هـای امـروز و...