خلاصه ماشینی:
"اگر آزادی بیان را نیازی فرهنگی-اجتماعی بدانیم،آیا میتوان تقاضای روزافزون آن را در عصر حاضر ناشی از تعدد فرهنگ و نیز تعدد شرایط اجتماعی افراد در جامعه دانست؟یعنی آیا میتوانیم اینگونه فرض کنیم که(از آنجا که در قلمرو عمومی با انواع فرهنگ و نیز انواع شرایط اجتماعی مواجه هستیم)آزادی بیان تنها ابزاری است که بدان وسیله میتوان تصمیمگیرندگان در قلمرو سیاسی (بخوانیدش قلمرو صاحبان قدرت)را متوجه تعدد سهمطلبان اجتماعی-فرهنگی کرد؟به عبارتی،آیا میتوان آزادی بیان را به دلیل کارکرد سیاسی بیان حق سهم و بیان مطالبات در قلمرو عمومی، پیش شرط حقوق سیاسی افراد در جامعه بدانیم؟اگر اینگونه باشد بیجهت نیست که آزادی بیان تا این اندازه در جهان حاضر دارای اهمیت است.
تا پس از آن با صرف اندکی دقت دریابیم که صرف وجود«من» و«تو»،به خلق کنش تعاملبرانگیز گفتن و شنیدن منتهی نمیگردد و آنچه این رابطه را قوام میدهد و ارتباط دوسویه و تعاملی را جوش میدهد و به سرانجام میرساند،«وضعیت»ی است که با گفت و شنود«دربارهء آن»،«من و تو»را به منزلهء ساحتی ارتباطی(یا به عبارت دیگر،منبع جوشان عمل مشارکتی-تعاملی)در میان خود میگیرد و به تولید و باز تولید کنش اجتماعی میپردازد.
اما همانگونه که در ادامهء کار جونز در بالاتر دیدیم، مجموع حقوق بیان و شنیدن،هردو پیشاپیش در سرشت قلمرو عمومی(بهعنوان آرمانیترین وضعیت اجتماعی)مستتر است.
اینکه ملتها،خصوصا ملتهای جهان سوم و محروم(به دلیل فجایع و خشونتهایی که دیدهاند)از حقوق شهروندی چه میخواهند،بر همگان روشن است:مشارکت فعال و تعیینکننده در قلمرو عمومی فارغ از هرگونه تبعیض و تعدی:مسیری که مطمئنا جدا از رشد فردی،به اعتلای جهان اجتماعی و مسئولیتپذیری انسان در جامعه یاری میرساند."