چکیده:
نویسنده در این نوشتار سعی نموده است ابتدا خطر تبلیغات گسترده ادیان جدید و نوظهور وبستههای عرفانی را که برای قشر جوان و روشنفکر ما، بهویژه از طریق اینترنت عرضه میکنند، گوشزد کند و در ادامه به جایگاه و نقش پایگاههای اسلامی و وظیفه آنها در این عرصه بپردازد.
خلاصه ماشینی:
ادیان جدید و رسالت پایگاههای اسلامی حسن باقیزاده چکیده مقدمه مدرنیزم با آغاز رنسانس صورت گرفت و بر حاکمیت خرد و عقلانیت تأکید داشت و با خود صنعت و تکنولوژی را به ارمغان آورد؛ اما هرگز نتوانست نیاز به معنویت و دین را از درون جامعه غربی بزداید.
اکنون این محصول نهایی که مارک آمریکا و غرب بر پیشانی دارد، به وسیله انواع رسانههای مدرن از قبیل: ماهواره، تلویزیون، اینترنت، پایگاههای متنوع و جذاب، کتابهای مختلف، فیلم و موسیقی روانه کشورهای مختلف جهان شده است؛ عرفانهایی که بسته شرقی دارند؛ از کریشنا گرفته تا سایبابا، از اُشو گرفته تا رامالله و یوگا و بودا و تائوئیسم و ذن و نیز تا عرفانهایی که یهود و مسیحیت را تبلیغ میکنند و یا عرفانهای عجیب و غریبی که از معنویت فقط اسمش را دارند و معلوم نیست مبدأ و مقصدشان کجاست و چون علف هرزی، گاه میآیند و ناگاه محو و نابود میگردند.
متأسفانه ما امروز در برخی از پایگاهها و وبلاگها شاهد آن هستیم که جوان مسلمان ما به دلیل عدم آشنایی کافی با چهرههای به ظاهر معنوی، سعی در الگو برداری از این افراد میکند و گاه آنان را به عنوان قدیسان بزرگ و گاهی بعد از نام اهل بیت(ع) ذکر میکنند.
پایگاههای اسلامی وظیفه دارند با ارائه الگوهایی حقیقی و درست برای اقشار مختلف جامعه در جهت پاسخگویی به این نیاز اقدام نمایند.
سایت ها و وبلاگهای فرقهها و ادیان جدید که برخی به مراتب از بعضی پایگاههای اسلامی ما فعالیت دینی بیشتری دارند، زیاد است و در ا ین مجال از نام آنها صرف نظر شده است.