چکیده:
هدف: از آن جا که کیفیت زندگی، احساس خوشبختی و رضایت از زندگی به عنوان شاخص های سلامت عمومی و بهداشت روان به شمار می روند، در این پژوهش کیفیت زندگی و رابطه آن با عزت نفس دانشجویان بررسی شده است.
روش: بررسی حاضر از نوع پیمایشی است و در آن200 دانشجوی دانشگاه اصفهان (100 دختر و 100 پسر) بررسی شده اند. برای سنجش کیفیت زندگی از شاخص کیفیت زندگی میسوآلاوویتاس MVQOLI)) و برای سنجش عزت نفس از پرسش نامه عزت نفس رابسون بهره گرفته شده است. داده ها به کمک آزمون آماری t ، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون، تحلیل شدند.
یافته ها: یافته های پژوهش گویای آن هستند که رابطه معنی داری میان عزت نفس وکیفیت زندگی وجود داشته (48/0=r)، اما تفاوت معنی داری درکیفیت زندگی دانشجویان پسر و دختر دانشگاه اصفهان وجود نداشته است. هم چنین با آن که رابطه معنی دارآماری بین هرکدام از پنج مؤلفه کیفیت زندگی به طور جداگانه و عزت نفس وجود داشته، لیکن تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان مؤلفه های پنجگانه کیفیت زندگی، سه مؤلفه روابط بین فردی، ماوراءالطبیعه (معنویت) و کارکرد (عملکرد) دارای بیشترین توان پیش بینی عزت نفس می باشند.
نتیجه گیری: بین ارزیابی کیفیت زندگی دانشجویان از زندگی خود و عزت نفس آنان ارتباط وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"مقاله علمیکوتاهکیفیت زندگی و رابطه آن با عزت نفسدر بین دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان دکتر محمد علی زکی* چکیده {IBهدف:از آن جا که کیفیت زندگی،احساس خوشبختی و رضایت از زندگی به عنوان شاخصهای سلامت عمومی و بهداشت روانبه شمار میروند،در این پژوهش کیفتی زندگی و رابطه آن با عزت نفس دانشجویان بررسی شده است.
همچنین با آنکه رابطه معنیدار آماری بینهرکدام از پنج مؤلفه کیفیت زندگی به طور جداگانه و عزت نفس وجود داشته،لیکن تحلیل رگرسیون نشان داد که از میان مؤلفههایپنجگانه کیفیت زندگی،سه مؤلفه روابط بین فردی،ماوراء الطبیعه(معنویت)و کارکرد(عملکرد)دارای بیشترین توان پیشبینی عزت نفسمیباشند.
جدول 1-شاخصهای توصیفی موضوع پژوهش (200-N) (1)- ssenippah (2)- werdnA (3)- yehtiW (4)- nevohneeV (5)- gnilwoB (6)- rosdniW (7)- nospmiS (8)- rekamuhcS (9)- yharoD (10)- ahtserhS (11)- xednI efiL fo ytilauQ satiV-aluossiM (12)- kcoyB (13)- namirreM (14)- eriannoitseuQ meetse-fleS nosboR (15)- elacS meetse-fleS grebnesoR (16)- oeddA (17)- eneerG جدول 2-ضرایب همبستگی بین متغیرهای پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان گونه که جدول 2 نشان میدهد ضریب همبستگی بینکیفیت زندگی و عزت نفس دانشجویان برابر 0/48 است."