چکیده:
هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر درمان مبتنی بر دلبستگی در کاهش علایم اختلال اضطراب جدایی بدون مداخله مستقیم در مدیریت اضطراب کودک بود.
روش: این طرح پژوهشی بر پایه طرح خط پایه چندگانه با ورود پله ای به درمان، اجرا و بررسی شدت علایم اضطرابی کودک به کمک یک پرسش نامه انجام شد. آزمودنی های پژوهش شش مادر و کودک دارای اختلال اضطراب جدایی بودند که به تصادف از میان مادران و کودکان مراجعه کننده به مهد های کودک منطقه هشت تهران به وسیله مصاحبه بالینی و ابزار غربالگری مسایل هیجانی کودکان انتخاب شدند و جلسه های مداخله که بر پایه برنامه درمان مبتنی بر دلبستگی تدوین شده بود و برنامه آموزش مدیریت والدین انجام شد.
یافته ها: نتایج تحلیل واریانس نشان داد که مداخله مبتنی بر دلبستگی و آموزش مدیریت والدین توانسته اند در شدت علایم اضطراب جدایی کودکان از نظر آماری کاهش معنی دار پدید آورند (001/0p<). نتیجه گیری: درمان مبتنی بر دلبستگی بدون مداخله مستقیم در مدیریت اضطراب کودک یا آموزش مدیریت اضطراب کودک به والدین، می تواند علایم اضطراب جدایی کودک را کاهش دهد.
خلاصه ماشینی:
"آموزش به مادر برای مدیریت رفتارهای کودک،کنترلنشانهها و جلوگیری از پاسخ؛نه تنها باعث تغییر سبک(1)- redrosid yteixna noitarapes (2)- sggiR (3)- ztivbocaJ (4)- tenneB (5)- gnilritS (6)- onablA (7)- atiprohC (8)- wolraB (9)- evoliS (10)- agasavacinaM (11)- iksnyzezsalB (12)- madA (13)- rennuG (14)- akanaT (15)- ecnepS (16)- navonoD (17)- tniassuot-namhcaerB (18)- relliM (19)- yneeF (20)- ttegaiP (21)- ekcenieR (22)- oillitaD (23)- nameerF (24)- zepoL (25)- lladneK (26)- nenoR (27)- mahboC (28)- sddaD (29)- margorp gnitnerap evitisop-P elpirt (30)- srednaS دلبستگی مادر نمیگردد،بلکه کشمکشهای درونی مادر درزمینه برآوردن نیازهای دلبستگی در رابطه با کودک از یکسو و تلاش همیشگی وی برای تغییر رفتار از سوی دیگر و درنهایت احساس نگرانی،اضطراب و خشم مادر را افزایشمیدهد.
برای اجرای پژوهش،نخستبه کمک مصاحبه با مدیران مهدهای کودک،کودکانمشکوک به داشتن DAS انتخاب و در صورت موافقت والدین(1)- rennoc'O (2)- henaeZ (3)- grebiarF (4)- nosledA (5)- oripahS (6)- fles fo ledom gnikrow lanretni (7)- niaM (8)- hcsirB (9)- lwaP (10)- namrebieL (11)- noskcirE (12)- rehcamfroK (13)- dnalegE (14)- xoF (15)- yparehtohcysp desab-tnemhcatta (16)- tcejbus elgnis (17)- enilesab elpitlum (18)- tcejbus nihtiw (19)- wolraB (20)- nesreH (21)- esac elgnis (22)- nidzaK و نداشتن معیارهای خروج،با بهرهگیری از پرسشنامه علایممرضی کودک1 (ISC) بررسی گردیدند.
(1)- yrotnevnI smotpmyS dlihC (2)- gniniart tnemeganam tnerap (3)- ezis tceffe (4)- noitcuder enil esab naeM (5)- llebpmaC (به تصویر صفحه مراجعه شود)&%05506RVRG055G% همانگونه که در شکل 3 دیده میشود،از جلسه هفتم،مداخله آغاز میگردد و روند کاهشی که در شدت علایماضطراب جدایی کودک دیده میشود در جلسههای بعد نیزادامه مییابد."