خلاصه ماشینی:
"و اینکه در من یک سلسله غرائز و استعدادها وجود دارد که فطریست و خصایص نوعی من را تشکیل میدهد وگرنه در غیراینصورت بچه حیوان و انسان در یک زمان متساویند،در صورتیکه انسان در صورت انسانی پرورده میشود و حیوان،در شکل حیوانی بعد میگوئیم که این استعدادها و خصایص عبارت از روابطی است که در طول میلیونها سال نسلبهنسل به انسانها منتقل شده است و اینکه سرشتی و غیرسرشتی و فطری میگوئیم این فطریات همان روابط چندین میلیون سال است که در اثر کار و کوشش انسان پدید آمده و این کار را حیوان نکرده و این خصایص را حیوان در طول سال کسب نکرده است.
و قرآن تکامل را برای خلقت انسان به صراحت بیان میکند و معیار تکامل در مکتب مادی اینطور تفسیر میشود:شیئی که مراحل مختلف را طی میکند و کامل میشود بمعنی این است که اجزاء تشکیل (به تصویر صفحه مراجعه شود) دهنده آن بیشتر میشود و علاوه بر اینکه اجزاء تشکیلدهندهاش بیشتر میشود روابط این شیی هم با اشیاء دیگر مضاعف میگردد:مثلا سلولی فرض شود که از یک میلیون جزء فراهم آمده و بعد وقتی کرم خاکی میشود،این کرم عبارتست از میلیاردها واحد ماده با صدها تشکیلات منظم تر و گستردهتر بعلاوه صدها اثرپذیری از اشیاء دیگر یا بعبارت دیگر یعنی رابطهاش بیشتر شده.
اما نظریه روحی آنست:شییای که تکامل مییابد گذشته از اینکه اجزاء مادیش مضاعف و ارگانیسمش گستردهتر میشود،چیز دیگری هم هست و آن یعنی،جوهریکه در ذات یک چیز از نخست وجود داشت،کمکم در اثر تدریج این جوهر در ذات خویش تبدیل بیک جوهری عالیتر میشود و آنچه را که ما به شیی در مورد افزایش تشکیلات و روابط و اجزایش نسبت میدهیم و در واقع همان است که جوهرش عالیتر شده و ذاتش پربارتر."