خلاصه ماشینی:
"و این حکمت میان خدا و انسان تباین ذاتی دارد زیرا خدای حکیم یعنی موجودی که اشیاء را به کمال آنها میرساند، یعنی ایصال ممکن به غایتش،ولی حکمت انسان یعنی وصول انسان به غایت خود،ولی از جهت دیگر میان حکمت خدا و انسان شباهت است، انسان که صانع است یعنی اجزاء طبیعت را علیرغم ارتباطشان باهم،روابط آنها را جدا می کند و مطابق میل خود،میان آنها رابطه برقرار میکند مثلا درخت را میبرد و از آن میز میسازد،انسان بیک وسیله به مقصد خود رسیده است میگوئیم انسان چقدر مدبر است که نیاز خود را اینچنین برآورده است،ولی آیا میتوان گفت انسان درخت را به کمال خود سوق داده و میخ را به کمال خود سوق داده است؟نه؛بلکه فقط خود را بکمال رسانده است اما خدائی که غرضی برای خود ندارد و فقط میخواهد موجودات را به کمالاتشان برساند،همانچیزی است که هیوم میگوید محیط زیستی است یعنی زمین را اینگونه خلق کرده که میتواند گیاه بروید و درخت را به گونهای خل کرده که رشد پیدا کند، باید هماینطور باشد،زیرا اگر خدا اشیاء را از محیط خود جدا کند به کمالاتشان نمیرسند."