خلاصه ماشینی:
"در روایت دوم میگوید مسلمانها در سه چیز شریکند و دقیقا اقتصاد اسلام را میخواهد بیان کند که در جامعه اسلامی مسلمانها در این مواد شرکت دارند به چه حساب میگوید مسلمانها؟آیا میخواهد بگوید یعنی اگر در جامعه اسلامی غیر مسلمان هست (کافرهای ذمی)آنهائی که کافرند اما در قلمرو اسلام شهروند شمرده میشوند و تابعیت اسلامی دارند،آنها نمیتوانند استفاده کنند؟خیر ما در فقه خود چنین چیزی نداریم آنها هم میتوانند یا اینکه میخواهد یک اولویتی برای مسلمانها قائل باشد و بگوید غیر مسلمانها باید با اجازه حکومت این کار را بکنند احیانا گاهی احتمال این معنا داده میشود ولی بر این مطلب نیز فتوای ثابت و مستقری نداریم.
بهمین دلیل در روایت قبلی میگوید«الناس»یعنی آن روایت عام است و به اصطلاح ما میگوئیم این روایت خاص را نظر قدرت تخصیص در حدی نیست که آن عام را از عمرش بیندازد آن فراگیری اصل مطلب سر جای خودش است که الناس شرکاء فی ثلاثه خوب دقت کنید که در این روایت دقیقا همان مطلبی منعکس است که گفتیم که گوئی همه مردم مالک اینجور چیزها هستند و دقیقا هم همین را میخواهد بگوید که هیچکس حق ندارد بگوید من مالک اینها هستم برای اینکه اینها در ملکیت همه هست،اموال عمومی و ثروت عمومی است.
اگر تولید به حدی رسید یعنی آنقدر زیاد شد که پاسخگوی تمام رغبتها باشد آیا باز هم میشود کسی محروم بماند؟با اینکه نظامهای غیر سوسیالیستی از نظر قدرت تولید بیشتر از نظامهای سوسیالیستی موفق بودهاند(این یک امر علمی و عینی است)آیا باز هم محرومیتها از بین رفته است؟ اساس در زندگی عبارت است از اخلاق و این بدان معنی نیست که اقتصاد نقش مهمی ندارد."